Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(294)
#10 Svar postet d. 16-12-17 kl. 21:43. Emne: Hvem samler til bunke her ?
Hullerne er godt nok lidt store, men jeg tror det er rotter.

Og jo, rotter samler forråd.

For nogen år tilbage var der f.eks en enlig strejferrotte der havde slået sig ned ovre i vores skur, der havde den lavet bo i en gammel vintermåtte, og havde slæbt det meste af indholdet fra en sæk gulerødder med ind i vintermåtten og gnavet en hel masse i dem.

Om mosegris gør det også ved jeg ikke, dog kan de godt lide æbler. men mosegrise bor ikke særlig dybt i jorden og laver flittigt masser af jordskud der ligner muldvarpeskud, blot ikke helt så store og i reglen med et hul i midten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#11 Kommentar postet d. 16-12-17 kl. 22:03. Emne: Hvem samler til bunke her ?
....hvis det ikke er rotte eller mosegris (som det jo sikkert nok er), er der jo kuns bisamrotte tilbage....og det er jo dét, der kunne være spændende jo

...men er nogen set på de kanter ?

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Charlotte Svensson
#12 Kommentar postet d. 17-12-17 kl. 19:00. Emne: Hvem samler til bunke her ?
Tak til Ole og Eva, for svar og info.

Tog derud i dag. kunne se en tydlig sti fra hul til hul. Selv om jeg tjekkede grundigt, var der ingen fodspor at se.

Valgte at lægge trylledej fire steder.

Her går stien begge veje.

Hvem samler til bunke her ? (Tak til Ole og Eva, for svar og info.
Tog derud i dag. kunne se en tydlig sti fra hul til hul. Selv)
Charlotte Svensson har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 598)
Besvar | Kommentér

Charlotte Svensson
#13 Kommentar postet d. 17-12-17 kl. 19:01. Emne: Hvem samler til bunke her ?
Her stien.

Hvem samler til bunke her ? (Her stien.)
Besvar | Kommentér

Charlotte Svensson
#14 Kommentar postet d. 17-12-17 kl. 19:07. Emne: Hvem samler til bunke her ?
Ved den indgang der så mest brugt ud, håber jeg at der kommer til at ses små fødder ?

Kører derud en af dagene og samler sammen, så kan det godt være det bare var spildt arbejde, men så er det prøvet.

Hvem samler til bunke her ? (Ved den indgang der så mest brugt ud, håber jeg at der kommer til at ses små fødder ?

Kører derud)
Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(135)
#15 Svar postet d. 18-12-17 kl. 15:09. Emne: Hvem samler til bunke her ?
.... ja det kan sagtens være, dyret er skeptisk ved at jokke i det uvante

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Charlotte Svensson
#16 Kommentar postet d. 18-12-17 kl. 17:26. Emne: Hvem samler til bunke her ?
Det kommer til at stå hen i det uvisse, hvem som bor i hullerne.

Var forbi i eftermiddags. Af de to stykker foran indgangshuller, var den ene trukket næsten helt ned i hullet. Det andet var fuldt af frugt-gnask og krøllet sammen. De to sidste var bare våde, men uden fodspor. Desværre.

Tak for svar og input.

Vh. Charlotte.

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(135)
#17 Svar postet d. 18-12-17 kl. 17:48. Emne: Hvem samler til bunke her ?
..... hvis du er i dit juleoverskudshumør, så prøv med ler

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(23)
#18 Svar postet d. 18-12-17 kl. 20:31. Emne: Hvem samler til bunke her ?
Hej Charlotte

Ser først denne tråd nu.

jeg er dybt imponeret over den indsats du har gjort for at komme til bunds i denne sag.

Jeg ser det som mosegris igang med at samle vinterforråd, men der skal jo en eller anden form for bevis til, før det kan afklares uden tvivl.

Jeg mener ikke at man skal tillægge den opgivne størrelse af hullerne nogen afgørende betydning. Dels afhænger det af hvordan du har målt og dels vil selve åbningen være forstørret i forbindelse med vinterforråds-projektet. Mosegrisen kan godt lave huller med en diameter på op til 6-7 cm, selvom normalen er mindre.

Vedr. Bisamrotten, der er nævnt i tråden. Ville det ikke være noget af en sensation at finde Bisamrotte på Nordsjælland?

Der eksisterer een oplagt mulighed for at afgøre sagen: Ekskrementerne fra rotte og mosegris har nemlig forskelligt udseende. Mosegrisens ekskrementer er afrundede i enderne, mens rottens er forholdsvist tilspidsede. Så hvis du har energi og vilje til det så tag derud og find dyrenes latrin og tag et nærbillede med målestok af disse ekskrementer.

Med den foreliggende uenighed om det drejer sig om rotte eller mosegris kan du ikke indtaste fundet som "rotte sp.". Mosegris er jo en studsmus og ikke en rotte.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Charlotte Svensson
#19 Kommentar postet d. 19-12-17 kl. 04:37. Emne: Hvem samler til bunke her ?
Hej Ole og Jens

Tak for indlæg på tråden.

Juleferie i sigte, så kan det være at der bliver lyst og mulighed til at følge op på sagen.

Vh. Charlotte.

Ps sletter obs, hvis ikke jeg kommer derud igen.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator