Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
#10 Kommentar postet d. 18-12-17 kl. 10:29. Emne: Hvilken frisk svamp på gammel flis?
Hej Birgit

Jo, mit nye kamera hedder Nikon - og en hel masse mere. Nemlig D3400 AF-P DX Nikkor 18-55mm f/3,5-5,6G

Og så har jeg fået en stor forsats, som hedder Nikkor Lens AF-S DX Nikkor 18-300mm f/3,5-5,6G ED VR

Hvad så end alle de tal og bogstaver betyder.

...

Tak for tippet med, at der kun skal være én af lysprikkerne for skarphed, der reagerer. Jeg har prøvet på at få så mange så muligt af dem til at blinke for skarphed - og der er 11 i alt!

stor hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#11 Kommentar postet d. 18-12-17 kl. 11:14. Emne: Hvilken frisk svamp på gammel flis?
Hej Henry,

Nu kan det godt ske jeg har rodet mig ud i noget som kan være svært at gøre færdig på skrift

Hvis du har 11 punkter der kan reagere i dit kamera er det sikkert fordi den i menuen er indstillet sådan. Der er flere valg på AF-metode i menuen. Min står indstillet på Enkeltpunkt-AF fordi det passer mig bedst, fordi jeg så kan fokusere direkte på den del jeg vil ha´ skarp. Når der er flere punkter bliver det en middelværdi - og det kan sikkert også oftest være fint.

Der ligger en meget omfattende manual på den CD der er med kameraet. Det er for mig et must at få sådan en skrevet ud på papir når jeg får et nyt kamera Der er så mange muligheder i sådan et dyr, så hvis man vil udnytte de muligheder der er, skal der virkelig nærstuderes. I hvert fald for mit vedkommende.

Der er vel ikke nogen indstilling der er bedre end andet. Det er vel et spørgsmål om temperement. Men man er nødt til at vide hvad mulighederne er for at gøre et valg.

mange hilsner Birgit

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#12 Kommentar postet d. 18-12-17 kl. 11:39. Emne: Hvilken frisk svamp på gammel flis?
Hej igen, Birgit

Mit nye kamera kan meget, som jeg endnu ikke har sat mig ind i. Der skal læses manual - og så har forhandleren lovet at være til hjælp, når jeg har fundet ud af noget mere.

Måske er det netop et-punkts skarphedsindstillingen, jeg har brug for. De elleve punkter er uoverskuelige - og giver vist nok ikke megen skarphed. Se bare mit nyeste doku-foto: - se linket HER

Hvis ikke fundet var værd at registrere, så var dette uskarpe billede ikke kommet i Galleriet.

Håber jeg finder ud af, at stille skarpere!

Henry

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#13 Kommentar postet d. 18-12-17 kl. 11:54. Emne: Hvilken frisk svamp på gammel flis?
Det er netop sådan et motiv som virkelig kan give problemer fordi det ikke er nogen "fylde" for kameraet at fokusere på. Det ved ikke hvad det er man vil ha´ skarpt. Men så er der jo også muligheden for at slå over på manuel fokus. Det ville jeg nok foretrække i det tilfælde.

Det skal nok lykkes Henry og at ha´ en forhandler til opbakning er en god ting. Jeg glæder mig til at følge udviklingen - og forresten er dit rigtig godt at se dig tilbage på F&N

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator