Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. juni 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mads Linnemann Filskov

Svaraktivitet:

(306)
#10 Svar postet d. 13-02-18 kl. 13:58. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Med 2017-kataloget menes der vel "Nordic-Baltic Checklist of Lepidoptera" (Norwegian Journal of Entomology - supplement No. 3) udgivet af Norsk Entomologisk forening.

Det kan downloades som pdf på Deres hjemmeside

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(2553)
#11 Svar postet d. 13-02-18 kl. 15:34. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Jep.

1976. Karsholt & Schmidt Nielsen. Systematisk fortegnelse over Danmarks sommerfugle, Scandinavian Science Press.

1985. Schnack red. Katalog over de danske Sommerfugle, Ent. Medd. Bd. 52, hefte 2-3.

1998. Karsholt og Stadel Nielsen. Revideret katalog over de danske Sommerfugle, Ent. For. og Lep. For.

2013. Karsholt og Stadel Nielsen. Revideret fortegnelse over Danmarks Sommerfugle, Lep. For.

2017. Aarvik, Bengtsson, Elven, Ivinskis, Jürivete, Karsholt, Mutanen & Savenkov. Nordic-Baltic Checklist of Lepidoptera, Norwegian Journal of Entomology. Supplement 3. 1–236.

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#12 Kommentar postet d. 13-02-18 kl. 20:24. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Tak for svar, som lægmand synes man jo at prydvinge smager lidt af noget påfugl og prangende og det stemmer jo ikke helt med en del af dem

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#13 Kommentar postet d. 13-02-18 kl. 20:36. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Følger interesseret med i jeres betragtninger

Efterårsprydvinge lyder slet ikke så tosset endda nu den flyver senere end de andre. Sigende navne der kan lede os nybegyndere på vej, er en god hjælp.

Må også sige at ´prydvinge´ har undret mig.

Bindestreger er noget juks. Jeg leder også ofte desperat ved bl.a. registrering, for så at finde ud af at der igen manglede en bindestreg.

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#14 Kommentar postet d. 13-02-18 kl. 21:18. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Jeg skal ikke forsvare noget; prøver blot at udrede og forklare. Med hensyn til selve ordet ´prydvinge´ kan jeg sige, at jeg også har skullet vænne mig lidt til det, men når slægterne Agonopterix og Depressaria bliver holdt ude som ´fladmøl´ (et ganske godt navn, synes jeg), mener jeg, at hovedparten af de øvrige er ganske nydelige - og en hel del ligefrem prydelige (i hvert fald i en lup). Og sådan er det jo med navngivning: Der er nogle af prydvingerne, der ikke er de mest prydelige, ligesom der er nogle af blåfuglene, der ikke hører til de mest blå osv.

De tre chimabachiner hører nok ikke til de mest prydelige, så de kunne måske godt hedde noget andet, f.eks bøgekrøbling, egekrøbling og pilekrøbling, men det er jo kun hunnerne, der er krøblinge, og det er mest hannerne, man ser - så det vil nok også give nogle forkerte associationer. Navnene med -prydvinge giver jo så trods alt en idé om, hvor i systemet, vi er henne.

Men I kan mene noget andet...

Besvar | Kommentér

Mads Linnemann Filskov

Svaraktivitet:

(306)
#15 Svar postet d. 14-02-18 kl. 12:19. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Hej Evy. Jeg er enig med dig i at bindestreger i danske navne er til besvær i forbindelse med søgninger.

På min egen hjemmeside har jeg ikke gennemgået de danske navne for at luse bindesteger ud, så der forekommer de stadig, selvom de i de fleste (alle?) tilfælde er unødvendige.

Til gengæld har jeg programmeret søgefunktionen, så man kan finde en art uanset om man skriver bindestreg eller ej i søgefunktionen:

Man finder f.eks. birkemåler uanset om man skriver birkemåler, birke-måler eller bir-ke-må-ler i søgefeltet.

Ligeledes kan nåleskovs-måler findes uanset om man deler navnet eller ej.

- se linket HER

Mvh Mads

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#16 Kommentar postet d. 15-02-18 kl. 19:00. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Det er godt tænkt Mads og det gør det hele en del mere brugervenligt.

Skal da for øvrigt lige ha´ luret lidt mere på den side

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(6176)
#17 Svar postet d. 16-02-18 kl. 15:35. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Jeg har skrevet med Lars Skipper og han har lovet at se videre på det, i næste uge (inkl også alle de danske navngivninger, som Karsten og jeg har arbejdet noget med hen over vinteren (ift Småsommerfugle)

Hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#18 Kommentar postet d. 16-02-18 kl. 16:52. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Super Kjeld

Eller Superkjeld,- du vælger selv

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#19 Kommentar postet d. 16-02-18 kl. 17:14. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Åhrr, jeg er såmænd lige glad, bare det ikke er med 2 p´er

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator