Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
#10 Kommentar postet d. 19-02-18 kl. 20:57. Emne: Spor
Der er nu heller ikke dådyr i Merret skov, men rådyr. Det er et meget stort område, som er indhegnet, og ja, det blev endelig lukket først på efteråret. Det vrimler med jægere, som skal decimere netop dyrene for at give plads til tilflytterne. Hvad kan det være, som dådyrene ikke kan finde i skoven? Der er ikke andre former for naturområder i nærheden, kun marker som ovenikøbet ligger bare nu.

Inger

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(23)
#11 Svar postet d. 19-02-18 kl. 21:23. Emne: Spor
Hej Inger

Vildsvin gnaver ikke bark op til halvanden meters højde og barkskader vil typisk være ret store flader, der er rent/helt afgnavede.

Jeg har ikke selv set barkskader efter bison, men iflg. fotos på nettet ser bison skader ikke sådan ud. De vil typisk vise større flader, der er helt afbarket.

Her er en nøgle til gnavespor lavet af pattedyr:

- se linket HER

Såfremt det virkelig drejer sig om gnavespor ville højden (ifølge nøglen) pege på sika, dåhjort eller kronhjort.

Umiddelbart synes jeg dog at det ligner spor efter fejning. Sporene ikke helt friske ud. Ellers kunne tidspunktet for fejning (hvis det altså er fejespor) indsnævre mulighederne. Råbukken fejer typisk om foråret i april-maj, dåhjorten i juli-august, kronhjorten i august og sikahjorten i september.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#12 Kommentar postet d. 19-02-18 kl. 22:22. Emne: Spor
Jeg forestillede mig, at dyrene gnavede barken af forneden og så trak den af opad. Efter min bedste overbevisning er det foregået i løbet af den sidste måned, da jeg var i skoven også d. 15. januar uden at se fænomenet. Og den eneste hjorteart heromkring er rå. Så forklaringerne passer ikke helt 100%, synes jeg.

Mange tak for linket. Det er under alle omstændigheder fedt at have, for man ser jo af og til mærkelige ting

Men måske skulle jeg bare tage derud igen. Er der noget, jeg specielt skal kigge efter og tage billeder af?

Inger

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(135)
#13 Svar postet d. 19-02-18 kl. 22:38. Emne: Spor
...det er ikke! fejespor..... så ville barken være slidt og trævlet. På disse billeder er den jo skrællet af og fjernet

/Ole

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#14 Svar postet d. 21-02-18 kl. 22:21. Emne: Spor
Det er helt sikkert tydelig skrælning af hjortevildt og rådyr gør det ikke. Jeg ved ikke helt, hvad I har der, men dådyr er et godt bud. Om foråret, når saften stiger op, kan de ( vist især krondyr) trække meterlange strimler af. Nu bider de nedefra og op.

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#15 Kommentar postet d. 21-02-18 kl. 23:54. Emne: Spor
Metoden er jeg enig i, det er også sådan, jeg forestiller mig det. Men her er kun rådyr, vildsvin og europæisk bison.

Inger

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(23)
#16 Svar postet d. 22-02-18 kl. 00:00. Emne: Spor
Sagen blive jo blive øjeblikkeligt afklaret, hvis du ringede til Knuthenborg godskontor og fik fat i skovfogeden.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#17 Kommentar postet d. 22-02-18 kl. 00:01. Emne: Spor
læs: Sagen ville jo blive ----

Jens

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#18 Kommentar postet d. 22-02-18 kl. 00:02. Emne: Spor
Det har jeg skam overvejet Du har ganske ret, jeg er bare ikke kommet så langt endnu.

Inger

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator