Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Heilesen
#10 postet d. 09-06-08 kl. 11:38. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Ja, autofokus bliver langsommere.

TC1.4 er dog ikke så langsom som 2.0.

Jeg benytter for det meste 1.4 på min 300mm 2.8 ved sommerfuglefotografering.

Kommentér

Steen Heilesen
#11 postet d. 09-06-08 kl. 11:44. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Hvis det tager lys vil blænden skifte fra f.eks. 2.8 til 3.5 og det gør den ikke.

Jeg benytter kun Nikon linser og ved ikke hvordan andre linser påvirkes.

Vi taler om mellemringe op til 36mm.

Det er da muligt hvis man sætte det dobbelte på at lyset i tunnelen reduceres. Glas tager lys i disse renge er ingen glas.

Hvis det er din opfattelse så OK.

Kommentér

Steen Drozd Lund
#12 postet d. 09-06-08 kl. 15:38. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Det er nu ikke kun min opfattelse, det forholder sig faktisk sådan Ved en kort mellemring ( f.eks 12 mm ) er lystabet lille, men det er der. Du vil sandsynligvis kunne se det i dine EXIF-data, . Man kan læse om fænomenet, f.eks på : - se linket HER og - se linket HER

mvh Steen

Kommentér

Steen Heilesen
#13 postet d. 09-06-08 kl. 15:50. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Jeg ser, hvad der står, men kan ikke se det med de linser, jeg benytter ej heller i mine exif data.

Jeg benytter Kenko med min Nikon 200 micro F4 og min Nikon 300mm F/2.8 VR.

Jeg oplever en lidt langsommere auto-fokusering på min 300mm med 36mm ring.

Lysforholdene jeg arbejder under er meget dårligere end i Danmark grundet luftforurening. Dette burde jo gøre det endnu værre.

Kommentér

Erland Nielsen
#14 postet d. 09-06-08 kl. 16:07. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Konvertere er fine på makroobjektiver. Man får længere brændvidde (større arbejdsafstand) og/eller en større maksimal forringelsesgrad.

Alle de makroobjektiver jeg kender er så gode at de uden problemer kan levere kvalitet med tilsvarende gode konvertere.

Mellemringe er fine, men de fjerner evnen til at fokusere til uendeligt. Samtidigt reduceres arbejdsafstanden væsentligt ved arbejde ved den større maksimale forstørrelsesgrad.

Både mellemringe og konvertere giver lystab. Der er sku'' da ikke nogen "free lunch" når man jagter store forstørrelser.

Konvertere multiplicerer den maksimale forstørrelsesgrad med betegnelsen for konverteren. Altså giver en 2x konverter på et 1:1 objektiv, mulighed for 2:1.

Lystabet er to blænder for en 2x konverter. Ganske logisk når man hiver 1/4 af billedet ud og forstørrer det.

For et "standard" objektiv med en given brændvidde, angives følgende formler til beregning af forstørrelsesgrad (et tal på f.eks. 0,5 betyder makro 1:2):

Image Magnification Ratio = ( Lenght of Ext. Tube + Master Lens Advance Volume ) / Master Lens Focal Lenght

hvor:

Master Lens Advance Volume = Master Lens Focal Lenght ^2 / ( Master Lens Distance Reading - Master Lens Focal Lenght )

Således ses det at objektivet brændvidde (Master Lens Focal Lenght) indgår i både tæller og nævner i udtrykket for forstørrelsesgraden (Image Magnification Ratio), når udtrykket for Master Lens Advance Volume indsættes i øverste ligning.

Desuden angives en ligning for eksponeringskompensationen der skal anvendes, hvis man ikke bruger f.eks. Canons TTL ( though lens light, "gennem objektiv lysmåling").

Exposure Factor = ( 1 + Image Magnification Ratio) ^2

Bemærk at ^2 betyder "i anden potens" i de ovenstående ligninger.

''

Ligningerne for mellemringe er ifølge Kenko, men beregningerne skal tages med et gran salt, da beregningerne forudsætter et "standardobjektiv", uden specielle optiske konstruktioner.

mvh Erland

Kommentér

Erland Nielsen
#15 postet d. 09-06-08 kl. 16:17. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Jeg tager den lige igen med rettelser

Konvertere er fine på makroobjektiver. Man får længere brændvidde (større arbejdsafstand) og/eller en større maksimal forstørrelsegrad.

Alle de makroobjektiver jeg kender er så gode at de uden problemer kan levere kvalitet med tilsvarende gode konvertere.

Mellemringe er fine, men de fjerner evnen til at fokusere til uendeligt. Samtidigt reduceres arbejdsafstanden væsentligt ved arbejde ved den større maksimale forstørrelsesgrad.

Både mellemringe og konvertere giver lystab. Der er sku'''' da ikke nogen "free lunch" når man jagter store forstørrelser.

Konvertere

Konvertere multiplicerer den maksimale forstørrelsesgrad med betegnelsen for konverteren. Altså giver en 2x konverter på et 1:1 objektiv, mulighed for 2:1.

Lystabet er to blænder for en 2x konverter. Ganske logisk når man hiver 1/4 af billedet ud og forstørrer det.

Mellemringe

For et "standard" objektiv med en given brændvidde, angives følgende formler til beregning af forstørrelsesgrad med en mellemring (et tal på f.eks. 0,5 betyder makro 1:2):

Image Magnification Ratio = ( Lenght of Ext. Tube + Master Lens Advance Volume ) / Master Lens Focal Lenght

hvor:

Master Lens Advance Volume = Master Lens Focal Lenght ^2 / ( Master Lens Distance Reading - Master Lens Focal Lenght )

Således ses det at objektivet brændvidde (Master Lens Focal Lenght) indgår i både tæller og nævner i udtrykket for forstørrelsesgraden (Image Magnification Ratio), når udtrykket for Master Lens Advance Volume indsættes i øverste ligning.

Desuden angives en ligning for eksponeringskompensationen der skal anvendes, hvis man ikke bruger f.eks. Canons TTL ( though lens light, "gennem objektiv lysmåling").

Exposure Factor = ( 1 + Image Magnification Ratio) ^2

Bemærk at ^2 betyder "i anden potens" i de ovenstående ligninger.

''''

Ligningerne for mellemringe er ifølge Kenko, men beregningerne skal tages med et gran salt, da beregningerne forudsætter et "standardobjektiv", uden specielle optiske konstruktioner.

mvh Erland

Kommentér

Jens Stolt
#16 postet d. 10-06-08 kl. 00:25. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Det er nyt for mig at en konverter øger forstørrelsesgraden. Det er interessant.

Desværre kender jeg ikke nogen, der har en konverter jeg kan prøve, inden jeg køber en.

Det der med mellemringe og lystab, skyldes jo ikke at lyset forsvinder inde i det hule rør, men at den del af virkeligheden man fotograferer med øget udtræk, bliver mindre, og dermed også mængden af lys.

Kommentér

Per Vindis
#17 postet d. 10-06-08 kl. 07:16. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Jens:

Hvis du bruger Nikon må du da godt låne en af mine TC''ere.

/Per

Kommentér

Jens Stolt
#18 postet d. 10-06-08 kl. 07:53. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
Det lyder godt.

Det må vi se at finde ud af.

Kommentér

Stig Linander
#19 postet d. 10-06-08 kl. 08:33. Emne: Nikon 105 mm VR og Teleconverter
#15 om mellemringe ...

beregningerne skal tages med et gran salt, da beregningerne forudsætter et "standardobjektiv"

Formlerne gælder alle objektiver uanset brændvidde.

Jeg plejer at bruge:

Afbildningsforholdet (forstørrelsen) = ekstra udtræk / brændvidden

Og lystabet er nemmest at have med at gøre, hvis man bruger "effektiv blænde":

Effektiv blænde = objektivets blænde * (afbildningsforholdet + 1)

Eksempel 1: 50mm optik på bl.8, 50mm udtræk (mellemring, bælg eller snekke):

Afbildningsforholdet = 50mm / 50mm = 1, altså 1:1.

Effektiv blænde = 8 * (1 + 1) = 16, altså et lystab på 2 blænder.

Eksempel 2: 100mm optik på bl.4, 40mm udtræk:

Afbildningsforholdet = 40mm / 100mm = 0,4, det samme som 1:2,5.

Effektiv blænde = 4 * (0,4 + 1) = 5,6, altså et lystab på 1 blænde.

Eksempel 3: 50mm optik på bl.8, 100mm udtræk:

Afbildningsforholdet = 100mm / 50mm = 2, altså 2:1.

Effektiv blænde = 8 * (2 + 1) = 24, altså et lystab på godt 3 blænder.

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator