Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
#10 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 13:24. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Når nu der er åbnet for muligheden kunne jeg indtaste fundet og henvise til denne tråd? Selvom den ikke er anerkendt som underart, så bliver der da ikke tabt noget information i forhold til udbredelse af den "rigtige" Viola riviniana.

"Viola riviniana ssp. minor" er vel udbredt i området formoder jeg, men mon ikke Per har styr på det?

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#11 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 13:37. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Karlsson og Agestam regner ikke med Viola riviniana ssp. minor i deres oversigt over Nordens karplantetaxa. - se linket HER

Desværre ejer jeg ikke det bind af Flora Nordica, hvori violerne omtales.

Men jeg har den nye udgave af den britiske flora (Sell & Murrell 2018, side 600). Dér anerkender man minor som en varietet af arten Krat-Viol! Nemlig som Viola riviniana var. minor (Murb. ex Greg.) Valentine

Og der står, at man kender var. minor fra var. riviniana på størrelsen: blomsterne er 6-13mm imod 14-25mm hos var. riviniana. Og var. minor har en bladstilk på 5-5mm imod 10-30mm hos var. riviniana. Desuden har var. riviniana blade på 2-4 X 1-3 cm, mens bladpladen kun er omkring den halve størrelse hos varieteten minor.

...

Desværre har F&N ingen autornavne, så man kan ikke se, om det netop er denne minor, der optræder ubrugt blandt deres anerkendte taxa. Men det er det nok?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6832)
#12 Svar postet d. 04-05-18 kl. 13:51. Emne: Kratviol på kystskrænt?
ssp. minor er indført via AlleArter, så der skal nok søges der.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#13 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 14:10. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Hej Ole

Tak for fiffet med at kikke i Allearter. Det vidste jeg ikke, at man havde lov til.

Dér havde man nu heller ikke autornavne på. Men der var en henvisning til GBIF. Og derfra en henvisning til dette: - se linket HER

Så jo, ssp. minor på F&N er den samme som var. minor i Storbritannien. Men GBIF har den endnu kun med fra Bayern og Nordvestfrankrig. Selv om den formentlig er vidt udbredt i Europa??

Såfremt vi bruger de britiske kendetegn, så har vi vel lov til at bestemme Viola riviniana var. minor. Og oversætte denne varietet til F&Ns Viola riviniana ssp. minor.

Selv mener jeg at have set var. minor på ådalsskrænter rundt omkring i Danmark. Men vist osse på gravhøje og andre minimale overdrevsrester. Jeg tror ikke den er sjælden, men den er heller ikke særlig almindelig. Så hyppigheden må vel være "hist og her" i Danmark.

Men altså overset pga. manglende medtagelse i florabøgerne.

hilsen fra Henry

PS: man kunne jo spørge "Peter Viol"

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6832)
#14 Svar postet d. 04-05-18 kl. 14:34. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Så vil jeg sætte autornavne på den. Indtil videre sætter jeg "ukendt udbredelse" på. Det kan altid rettes, når vi ved mere. Der er næppe mange, der har kendt til den.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#15 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 14:39. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Hej Ken

Jeg havde ikke set din #10.

Det her er indviklet.

Det er tvivlsomt, om man kan anerkende Viola riviniana ssp. minor som en rigtig underart. Men det gør F&N. Så det har vi lov til at rette os efter.

Og der ser kun ud til være en slags "minor" indenfor arten Viola riviniana. Hvad enten man anerkender den som underart, som varietet, som forma - eller slet ikke.

Så hvis vi bruger kendetegnene på "minor" fra den britiske flora - eller fra andre florabøger, der nævner den - så har vi lov til at bestemme den. Bare vi henviser til det anvendte bestemmelsesværk.

Såfremt du kan se, at dit fund har de måltal, som jeg citerede, så kan du godt indobse den i Naturbasen. Som det første fund på F&N.

Næppe det første fund i Danmark - for den har spøgt lige så længe jeg har kikket på planter (> 40 år) og sikkert meget længere.

...

Det ser ud til, at den mangler et dansk navn. Da alle har været enige om, at den er en slags afvigende Krat-Viol (med andre ord: at den befinder sig indenfor variationen af arten Viola riviniana), så skal den stadig hedde Krat-Viol. Men med en præcisering af, at det er underarten minor.

Så kan den næsten kun hedde: Liden Krat-Viol!!

Mangler man så et dansk navn til Viola riviniana ssp. riviniana, så er der tradition for at bruge betegnelsen: Almindelig Krat-Viol.

Og har man en Viola riviniana, som man ikke kan bestemme til underart - så hedder den stadig bare Krat-Viol. Og det gør begge underarterne osse stadig, sålænge man ikke forlanger det mere præcist.

Så jeg ville indtaste fundet på F&N. Firmaet har jo selv lagt op til det. Ved at anerkende navnet Viola riviniana ssp. minor.

hilsen fra Henry

PS: jeg forstår ikke din følgende sætning: Selvom den ikke er anerkendt som underart, så bliver der da ikke tabt noget information i forhold til udbredelse af den "rigtige" Viola riviniana. Er der ikke modstrid i formuleringen?

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#16 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 14:52. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Jeg ser, at der er uklarhed i de måltal, jeg har skrevet af fra den britiske flora.

Liden Krat-Viol har en blomsterstørrelse på 6-13mm imod 14-25mm hos var. riviniana. Det må vel være bredden af kronen? I udsprunget tilstand. For hvorledes måler man længden af en violblomst?

Og var. minor har en bladstilk på 5-15mm imod 10-30mm hos var. riviniana.

Desuden har var. riviniana blade på 2-4cm X 1-3cm. Der menes vel længde gange bredde af bladpladen?

Bladpladen er kun omkring den halve størrelse hos varieteten minor, nemlig 5-20mm X 8-15mm.

Dette var heller ikke særlig klart skrevet i selve bogen.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#17 Kommentar postet d. 05-05-18 kl. 22:14. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Hej Henry

#10 Ja det var selvfølgelig noget vrøvlet formuleret. Krat-viol er den jo under alle omstændigheder, uanset om man måtte tilføje en mere eller mindre tvivlsom/anerkendt underart.

Mit indtryk er en - bleg og mindre udgave med rundere løvblade og knapt så sylespidse bægerblade - i forhold til hvad jeg normalt forstår som krat-viol. Men de nøjagtige måltal som nævnt i #16 har jeg ikke.

I #15 skriver du "Så jeg ville indtaste fundet på F&N. Firmaet har jo selv lagt op til det. Ved at anerkende navnet Viola riviniana ssp. minor."

Vil det stadig være din vurdering uden de nøjagtige måltal?

En indtastning skal selvfølgelig være forsvarlig, men ville være ekstra værdifuld i forhold til at kunne genfinde denne flotte opklaring som du har bedrevet!

De bedste hilsner Ken

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#18 Kommentar postet d. 06-05-18 kl. 09:54. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Hej Ken

Den nye britiske flora bruger alene størrelsen som nøglekendetegn. Men indrømmer samtidig, at der er overlap i måltallene, og at man kan finde "overgangsplanter", som er hverken/eller.

Vi må vel konkludere, at Liden Krat-Viol ikke kan bestemmes med sikkerhed. Derfor er den normalt heller ikke anerkendt i florabøgerne.

Men F&N har anerkendt den.

Og når du studser over, at noget ser anderledes ud, uden at have kendskab til problematikken om en overdrevsudgave af arten Krat-Viol, så synes jeg, du har indicier nok til at en indtastning er forsvarlig.

Men det er op til dig.

...

Der burde være en politik om sådan noget i vejledningen fra F&N-firmaet. Men dér skriver man bare, at rapportøren skal være 100% sikker på bestemmelsen. Hvilket er noget vrøvl.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#19 Kommentar postet d. 07-05-18 kl. 11:39. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Tak skal du have Henry.

Jeg vil i så fald mene at en indtastning må være både relevant og forsvarlig. Ikke mindst med henvisning til din vurdering af de uploadede billeder og den udførlige gennemgang af nøglekarakterer.

De må være brugbare fremadrettet når nu denne svært definerbare "underart" optræder på F&N`s liste.

Jeg takker for den store ihærdighed (som altid!).

De bedste hilsner

Ken

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator