Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#10 Svar postet d. 05-05-18 kl. 17:00. Emne: Fiskehejret jaget af rovfugl.
Meget fint link (det andet af de to), hvor teksten tydeligt fremhæver at de store arter som Sølvmåge og Ravn primært bliver angrebet som led i revirforsvar/beskyttelse af falkens æg og unger, som er lækkerbidskner for de store måger og kragefugle..

Kan tilføje at jeg på selve Gibraltarklippen engang mødte en ornitholog, som lettere forarget fortalte hvordan han havde set den lokalt ynglende Vandrefalk slå en fredeligt forbitrækkende Slangeørn.

Ørnen styrtede dødeligt såret i havet, og blev selvfølgelig aldrig ædt af falken.

Alene det at en rovfugl ikke ville kunne løfte et (for) tungt bytte, gør jo at evolutionen effektivt har sørget for , at den slags selvmorderisk adfærd kun forekommer yderst sporadisk.

Sagen er nemlig at en Vandrefalk, som sidder på jorden og bakser med et kæmpestort byttedyr, let SELV bliver spottet og slået af en tilfældigt overflyvende Kongeørn, Kejserørn, Steppeørn, Verreaux Ørn, eller Havørn.

Selv pattedyr som Ræv, Ulv, Los, Jærv eller Bjørn kunne tænkes at få Vandrefalk på menuen i disse ekstremt sjældent forekommende situationer.

Men ja, Niels har da ret i at såvel de store falke, som den formidable jæger, Duehøg, er i stand til at nedlægge forbløffende store byttedyr, hvilket igennem tiden er blevet udnyttet i falkonerøjemed, hvor især Jagtfalke blev trænet til slå Fiskehejrer og Rød Glenter, fordi disse to sidstnævnte arter så så flotte ud når de døende tumlede mod jorden....:-

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#11 Svar postet d. 05-05-18 kl. 17:22. Emne: Fiskehejret jaget af rovfugl.
Når Niels skriver indlæg her på siden, bliver jeg ofte nødt til at gentage mig selv. Tidsspilde, men måske læser han ikke mine svar grundigt nok?

Så når Niels skriver følgende, er det lidt som om han har glemt at falken netop IKKE skadede hejren spor, men blot (formodentlig) forskrækkede den læsterligt.

"Og det er da helt rigtigt, at den amerikanske fiskehejre, eller blå hejre, som det vist heddet på dansk, er lidt større end vores, men det gør da kun PRÆSTATIONEN MERE SPEKTAKULÆR. Husker i øvrigt stadig, hvor overrasket jeg blev over, hvor lidt vægt og hvor meget fjer og knogler, der var, da jeg for mange år siden samlede en skudt fiskehejre op."

Mit svar understregede derimod at hejren IKKE blev dræbt:

"Det andet link her viser ikke en Fiskehejre, men en Great Blue Heron (en væsentlig større art end Fiskehejre), og falken, en adult hun, havde, i følge den ledsagende tekst fra fotografen, ABSOLUT IKKE til hensigt at slå den enorme hejre for at dræbe/æde denne.

Hejren fløj jo naturligvis helt uskadt fra mødet med falken."

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1183)
#12 Svar postet d. 05-05-18 kl. 18:52. Emne: Fiskehejret jaget af rovfugl.
Joh, jeg læser dem grundigt nok og med stort udbytte og fornøjelse.

JEg er bare ret fascineret at den styrke og behændighed vores fjerede venner besidder - og opportunisme i forhold til bytte og determinering i forhold til at forsvare.

Duehøgen er, som du også nævner, ligeledes en formidabel jæger på sin måde. JEg læste det her for noget tid siden

- se linket HER

Ret "impressive"!

Vandrefalken er, udover at være kendt for at kunne jage meget store og potentielt farlige "flyvende objekter" væk fra redeområdet, også registreret som nedlægger og fortærer af ikke mindre end 450 nordamerikanske fuglearter -heriblandt prærietrane og i den anden ende kolibrier. På verdensplan er antallet formodentlig flere gange større.

Fascinerende jæger, vi heldigvis igen har fornøjelsen af at kunne iagttage herhjemme - bare ikke nogen får den idé, at den skal udryddes, fordi den kan være en trussel mod tamfugle i vort lille land.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator