Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
#10 Kommentar postet d. 06-05-18 kl. 09:48. Emne: Primula polyanthus?
Med forlov, Morten

-goddag Carsten. Hyggeligt og rart at få den genoplivet. Jeg troede ikke mine egne øjne, da jeg for kort tid siden igen fandt de Primulaer. Og kun en halv snes m2 med disse

-resten på kæmpeområdet normale

Primula polyanthus? (Med forlov, Morten
-goddag Carsten. :-) Hyggeligt og rart at få den genoplivet. Jeg troede ikke min)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Carsten Pedersen
#11 Kommentar postet d. 06-05-18 kl. 09:49. Emne: Primula polyanthus?
Undskyld Per, det var da dig der skrev artikel, og jeg som redigerede og kommenterede.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#12 Kommentar postet d. 06-05-18 kl. 09:50. Emne: Primula polyanthus?

Primula polyanthus? ((y))
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Carsten Pedersen
#13 Kommentar postet d. 06-05-18 kl. 10:14. Emne: Primula polyanthus?
Undskyld Per, der var da dig, der skrev artiklen og jeg redigerede og kommenterede.

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#14 Kommentar postet d. 06-05-18 kl. 20:00. Emne: Primula polyanthus?
Wow - sådan ser de ikke ud herover østpå!

Jeg beder om oprettelse af P.polyanthus, så jeg kan lægge disse billeder på med link til denne lærerige tråd.

De bedste hilsner

Morten

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#15 Kommentar postet d. 07-05-18 kl. 10:26. Emne: Primula polyanthus?
Carsten, hvis jeg skal oprette Primula polyanthus (ikke P. x polyantha), har jeg brug for en autorbetegnelse. Det er ikke lykkedes mig at finde en - kan du hjælpe?

Ole

Besvar | Kommentér

Carsten Pedersen

Svaraktivitet:

(1)
#16 Svar postet d. 07-05-18 kl. 18:01. Emne: Primula polyanthus?
Hej Ole

Nej det er nok ikke let, så er det måske bedre at bruge betegnelsen Primula hortensis, for haveprimula, der har jeg set Wettst. angivet som autor. Det er for Wettstein:

- se linket HER.

Men det er jo problematisk at bruge arts- og slægtsnavne om kulturplanter, der er et mix af forskellige arter, og spørgsmålet er jo også om de hører hjemme her på F&N. Jeg vil helst kun bruge udtrykkene Polyanthus-primula og Primrose-primula, om de to typer af haveprimula alt efter om de har en blomsterstand eller enkelte blomster - og det er efter engelsk forbillede. Man ser også navnet Primula acaulis brugt som navn for haveprimula, men det er typisk de lave, vulgaris-typer og også et gammelt navn.

mvh Carsten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#17 Kommentar postet d. 07-05-18 kl. 19:48. Emne: Primula polyanthus?
Av, der fik jeg sat dig på arbejde, Ole - og Carsten...beklager

Jeg synes at være ærgeligt, hvis ikke billederne kan lægges op med link til denne lærerige tråd. I mangel på bedre evt bare under "primula sp"?.

Naturbasen+galleriets største styrke er, at det er et fremragende opslagsværk. I dette tilfælde søgte jeg på "primula" på naturbasen og googlede alle oprettede arter uden held - hvis der havde været en "primula sp" havde jeg prøvet lykken der, og måske fundet noget lignende.

Den afbillede plante med garanti ikke bevidst udplantet og så er det i min optik noget, der hører hjemme på naturbasen (og selv AFD har medtaget forvilde arter). Adskillige kulturplanter og krydsninger er allerede oprettet og det er guld værd, når man (jeg) prøver at sætte navn på noget, man ikke har set før.

Med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#18 Kommentar postet d. 07-05-18 kl. 21:12. Emne: Primula polyanthus?
Jeg tygger lidt på det og prøver at finde en rimelig løsning. Men tak for alle indput.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator