Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Messmann

Svaraktivitet:

(425)
#10 Svar postet d. 22-06-18 kl. 08:40. Emne: hvilken stor ærteblomst
Hej Troels,

Knold-Fladbælgs blomster er små (som f.eks. Gul Fladbælg), Afrikansk meget store - se foto (fik ikke skrevet, at bien på mit foto viser den store (og meget sjældne)Tømrerbi (Xylocopa violacea).

Desuden er farven på Knold-F.s blomster mere rosen-rød se f.eks.:https://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=589831, og ensfarvet, Afrikansk mere rød-violet.

Franks oversigtsfoto synes jeg viser store blomster. Har Frank mål på blomsten? Og hvor er den fundet? - Den er jo ekstrem sjælden.

hvilken stor  ærteblomst (Hej Troels,
Knold-Fladbælgs blomster er små (som f.eks. Gul Fladbælg), Afrikansk meget store - se f)
Anne Messmann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (887 x 768)
Besvar | Kommentér

Frank Lauritzen
#11 Kommentar postet d. 22-06-18 kl. 08:40. Emne: hvilken stor ærteblomst
Hej

hvilken stor  ærteblomst (Hej)
Frank Lauritzen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 588)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#12 Kommentar postet d. 22-06-18 kl. 08:41. Emne: hvilken stor ærteblomst
Hej

L. tingitanus har bredvinget stængel og ret smalle blade - så det kan vel næppe være den.

Sådan nøgler den ud i min "Field Guide to the Wild Flowers in Western Mediteranean"

Og jeg har set den på tenerife : - se linket HER

Så L. tuberosus er et godt bud

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Frank Lauritzen
#13 Kommentar postet d. 22-06-18 kl. 08:56. Emne: hvilken stor ærteblomst
Tak for svaret,Bent

Venlig hilsen Frank

Besvar | Kommentér

Anne Messmann

Svaraktivitet:

(425)
#14 Svar postet d. 22-06-18 kl. 11:24. Emne: hvilken stor ærteblomst
Her en beskrivelse af Knold-Fladbælg: - se linket HER

Jeg synes stadig, at blomsterne på Franks fotos er temmelig store, hvis man ser på beskrivelserne i div. floraer (DF=12-16, DNNF=12-18 mmm), og at bladene er lige brede nok.

Men I har ret i, at min plante alligevel ikke er Afrikansk Fladbælg, da den ikke er bredvinget! (bi & plante er bestemt af Biologist institut, KU, se side 7: - se linket HER )

Men jeg tror dog ikke, at min er en Knold-Fladbælg: dels dufter den ikke (som Knold-F. gør), dels besøges den godt nok af bier - men det er udelukkende Tømrerbien, der er set samle pollen derfra. De andre kan slet ikke komme ind. Min er vistnok fra en planteskole.

Besvar | Kommentér

Frank Lauritzen
#15 Kommentar postet d. 22-06-18 kl. 20:52. Emne: hvilken stor ærteblomst
Er der nok

hvilken stor  ærteblomst (Er der nok
)
Frank Lauritzen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 592)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator