Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(9)
#10 Svar postet d. 01-11-18 kl. 08:37. Emne: Macro
Hvis det er til stillesiddende insekter, er et kompaktkamera med raynox frontlinse et udmærket valg.

Men hvis man vil fotografere insekter der bevæger sig hurtig omkring, som f.eks. myrer eller flyvende sommerfugle anbefaler jeg et dslr kamera med et makro objektiv fra nikon eller canon.

Macro (Hvis det er til stillesiddende insekter, er et kompaktkamera med raynox frontlinse et udmærket valg.)
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 376)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#11 Kommentar postet d. 01-11-18 kl. 14:03. Emne: Macro
"men jeg er ude efter et kamera, der f. eks. kan få en firkant på 3x4 cm til at fylde hele billedet"

Det kan sagtens lade sig gøre med stillestående motiver.

Eksempel er mit Canon Powershot SX60 HS.

Fokusafstand ved makroindstilling er 0cm fra linsen.

Jeg lavede et par hurtige eksempler den aften jeg første gang kommenterede i tråden, og indrømmet, billedkvaliteten er ikke optimal med et håndholdt kamera der blinker for dårlige lysforhold, men du får et par eksempler på makro her først uden brug af zoom og i næste kommentar, et billede af samme motiv med brug af zoom. Og etiketten måler 4½ x 4½ cm

Exifdata: F 3.4, lukker 1/4 sekund, iso 100, ingen blitz

Macro ("men jeg er ude efter et kamera, der f. eks. kan få en firkant på 3x4 cm til at fylde hele billedet")
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#12 Kommentar postet d. 01-11-18 kl. 14:16. Emne: Macro
Hov glemte brændvidde i det forrige: 4 mm.

Og her F5, 1/6 sek, iso 100, 17 mm, ingen brug af blitz

Macro (Hov glemte brændvidde i det forrige: 4 mm.

Og her F5, 1/6 sek, iso 100, 17 mm,   ingen brug af bl)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#13 Kommentar postet d. 01-11-18 kl. 17:49. Emne: Macro
Hej Jens Maarbjerg, du ønsker et nyt kamera, hvor du blandt andet har kikket på et sony med en større sensor (13,2 x 8,8 mm.).

Skal det være billeder i bedre kvalitet med en større sensor (13,2 x 8,8 mm.), eller kan du nøjes med de kompaktkameraer der har den lille sensor på (6,17 x 4,55 mm.).

Eva nævner et canon med en lille sensor (6,17 x 4,55 mm.) der tager vidvinkelmakro i den størrelse du ønsker dig.

Jeg har selv i en del år fra 2004 til 2008 brugt et Fuji FinePix S7000 zoomkamera med en lille sensor på (7,6 x 5,7 mm.) med 6,3/12 M pixel. Som er med vidvinkelmakro. Til motiver der ikke bevæger sig, er denne type kameraer et udmærket valg, men hvis man er insekt/sommerfugleinteresseret er det bare ikke nok.

Så Jens, er det bare stillesiddende insekter og planter? Eller er du ude i mere aktionmakro?

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#14 Svar postet d. 01-11-18 kl. 18:01. Emne: Macro
Olympus TG-5 kan åbenbart lave 1:1 macro, om det passer det de skriver her..

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#15 Kommentar postet d. 01-11-18 kl. 18:05. Emne: Macro
Ja i vidvinkelmakro og på en lille sensor, men nu må vi egentlig høre fra Jens, hvad det egentlig er hvad han mener?

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg
#16 Kommentar postet d. 25-11-18 kl. 09:37. Emne: Macro
Lars, kan den Rainox, du anbefaler sættes på min Sony RX 100 III? Objektivet her har en diameter på 42 mm.

Vh Jens

Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(9)
#17 Svar postet d. 25-11-18 kl. 10:40. Emne: Macro
Tjek dette link til youtube: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(9)
#18 Svar postet d. 25-11-18 kl. 10:54. Emne: Macro
Her den billige udgave: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg
#19 Kommentar postet d. 25-11-18 kl. 12:04. Emne: Macro
Tak for tippene Lars.

Efter sidste runde købte jeg Sony RX 100, som jeg er meget glad for. Jeg tror, jeg supplerer med et Rainox plus et Magfilter. Det ser ud til at dække mit behov. Det skal mest bruges til nærfotos af svampe med stativ. De løber jo ingen steder.Også tak til de andre i tråden.

Macro (Tak for tippene Lars. 
Efter sidste runde købte jeg Sony RX 100, som jeg er meget glad for. Jeg tro)
Jens Maarbjerg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 574)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator