Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1182)
#10 Svar postet d. 09-11-18 kl. 22:03. Emne: Sædgå ??
Det har du helt ret i Morten, men det er en rossicus. Der er så mange overgangsformer mellem de to (åbenbart nu arter, men netop de mange overgangsformer gør - synes jeg - en artsopdeling tvivlsom), at det er ind i mellem, selv for nørder som jeg selv, svært at kunne afgøre med 100 % sikkerhed, om det er den ene eller anden (under)art. Du må i øvrig undskylde min temmelig bombastiske udmelding, men jeg har beskæftiget mig indgående med netop disse to (under)arter i mange år, og det mest karateristiske kendetegn - ud over smagen ) - er næbbet og den større tyngde fortil. Fabalis optræder ganske ofte med en næbtegning og næblængde, der svarer til rossicus, men altid i en udgave med et slankere næb uden den kraftige kurve (det bistre udtryk) - og en (efter min mening) mere elegant fremtoning. Nogle af disse fabalis er faktisk mindre end de fleste rossicus, men de mangler det grove udtryk. JEg tror (og det er kun tro) at det skyldes miljøet, at de har udviklet det kurvede næb, for ligesom snegæssene, så skal de kunne græsse en sparsomt bevokset tundra for at overleve. Man kunne godt tro, at snegåsen og tundrasædgåsen er tæt beslægtet.

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#11 Svar postet d. 10-11-18 kl. 23:29. Emne: Sædgå ??
...smager de forskelligt ?

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1182)
#12 Svar postet d. 11-11-18 kl. 09:08. Emne: Sædgå ??
Ja, det gør de De er begge gode, men fabalis er generelt den bedste. Det hænger selvfølgelig sammen med kosten, og jeg tror, at fabalis´ bedre flavour skyldes opholdet og dermed kosten i vådområder/moser i taigabæltet, hvor rossicus´ kost sikkert er mere ensartet på tundraen.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1182)
#13 Svar postet d. 11-11-18 kl. 18:31. Emne: Sædgå ??
Jeg må lige komme med en rettelse, da det billede, jeg linkede til tidligere, slet ikke viser en tundrasædgås, men to taigaer. Har lige kigget noget grundigere på det, og ingen tvivl om, at det er en taiga den forreste også (den mangler klart "snegåseformen" på næbbet og er en de forholdsvis almindelige med meget sort på næbbet. Den bagerste gås på Karls billede er stadig en tundra

Her er et bedre link

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator