Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sven Aage Hansen
#10 Kommentar postet d. 02-01-19 kl. 18:17. Emne: Hvor "kvikke" er mejser?
Observationener af mejser der prikker hul i mælkekapsler er ikke engelske, men egne obs fra “Brumleby” København Ø i 1950’erne.

Hilsen Sven Aage

Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday

Svaraktivitet:

(17)
#11 Svar postet d. 02-01-19 kl. 18:27. Emne: Hvor "kvikke" er mejser?
Interessant! Fenomenet er også velkjent fra England, og har vært gjenstand for forskning der:

- se linket HER

Mvh Benedikte.

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#12 Kommentar postet d. 02-01-19 kl. 19:56. Emne: Hvor "kvikke" er mejser?
En enig kommentar til Benedikte i #9

Denne sølvmåge ved et hus lidt nord for Dublin er opkaldt efter en onkel til husets ejer. Den er altid sulten!

Efter morgenmaden sætter han panden ud i haven med rester, og samtidig bander han over alle de måger der er. Spørgsmålet er så, hvad kom først: mågen eller ægget?

Hvor "kvikke" er mejser? (En enig kommentar til Benedikte i #9
Denne sølvmåge ved et hus lidt nord for Dublin er opkaldt efte)
Foto: Kresten
Klik på billedet for original størrelse (700 x 467)
Besvar | Kommentér

Vibeke Dyrst
#13 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 11:23. Emne: Hvor "kvikke" er mejser?
Siden sidst jeg skrev, har jeg luret lidt på de mejser, der sætter sig på sprodserne.

Fødesøgning som en mulighed, havde jeg ikke tænkt på.

De sprodser de sætter sig er udelukkende, dem på havedøren, ca 1 m fra foderstoffer. Det sker ikke på andre vinduer i huset. Havedøren er af træ, hvor resten af vinduerne er plast. Hvilket taler for fødesøgning.

Når fuglene sætter sig, er det, som jeg skrev tidligere, kun når der ikke er flere solsikkekerner på jorden, men der er altid mejsekugler.

Det viser sig, at det er de færreste fugle, der hakker. Det er bare dem vi opdagede først, pga lyden.

Langt de fleste sætter sig blot og kigger ind. Dvs vender hovedet på skrå, så den ene side af hovedet er ud for ruden. Herefter flyver den igen.

Det er forskelligt, hvilke sprodser de sætter sig på.

Kattene er fuldstændig ligeglad, som i ingen reaktion. Tværtimod har jeg ikke set fuglene have denne adfærd, når der har siddet en kat umiddelbart indenfor døren.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator