Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5931)
#10 Svar postet d. 08-02-19 kl. 10:24. Emne: Musvåge fanger krage
Vi bliver nok ikke enige her på siden om Mus-eller Fjeldvåge, Rørhøg eller Duehøg, for optagelsen byder på så lidt konkret, at det er og bliver en "fornemmelsessag".

Det for mig mest troværdige svar, ville være hvis optagelsen blev vist for en nordmand, svensker og en finne, nemlig Jon Fjeldså, Lars Jonsson og Dick Forsman - for disse tre er alle fremragende fuglekendere med den ekstra, meget sjældne og nærmest intuitive sans for at danne et helhedsindtryk ud fra det mindste brudstykke - og at disse tre uafhængigt nåede til samme art.

Besvar | Kommentér

Mikael Lassen

Svaraktivitet:

(40)
#11 Svar postet d. 08-02-19 kl. 10:41. Emne: Musvåge fanger krage

Klik på indstillinger/tandhjulet i afspilleren

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(957)
#12 Svar postet d. 08-02-19 kl. 16:40. Emne: Musvåge fanger krage
Nej, den er svær at sætte et sikkert artsnavn på - både jæger og byttefugl.

Vil bare lige afslutningsvis støtte Verner i, at musvåger og fjeldvåger slår både krager og duer, hvis muligheden er til stede, og de kan faktisk også i forbidelse med dykket nappe dem umiddelbart efter, de har forladt jorden, men de har selvfølgelig ikke hverken en duehøgs eller vandrefalks evner i den retning - så havde de nok været brugt som falkonérfugle .

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5931)
#13 Svar postet d. 09-02-19 kl. 23:17. Emne: Musvåge fanger krage
Har nu forevist en fuglekyndig ven videoen, uden at han var forudindtaget af at Steen fra starten opfattede byttedyret som kragestort, og at rovfuglen derfor (i følge almen logik) måtte være (mindst) Musvågestor.

Hans umiddelbare indtryk var: Spurvehøg adult hun med Solsort, og konfronteret med gættene herfra på kragefugl taget af en større rovfugl udbrød han:

"En kragefugl ville rovfuglen da ikke sådan kunne kaste rundt med!"

Jeg forstår hans tankegang, og må selv melde mig skyldig i (for) stor påvirkelighed overfor Steens opfattelse af størrelsen af de to fugle.

Derfor nedgraderer jeg hermed Duehøgehannen til godt at kunne være en Spurvehøgehun.

Og byttedyret til at være en Solsort.

En Duehøg ville næppe flyve så besværet med en (tilsyneladende) død Solsort på kun godt 100 gram (Duhøg vejer fra 800 til 1200 gram) en Spurvehøg hun 330 gram.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(957)
#14 Svar postet d. 10-02-19 kl. 09:36. Emne: Musvåge fanger krage
Så er det dæleme en stor spurvehøg Jeg har taget et par screen shots og de kommer her: Evas rørhøg kunne måske ændres til en blå kærhøg?

Byttet har jeg med vilje ikke prøvet at komme med noget bud på - det er ligner mest en mørk klud

Musvåge fanger krage (Så er det dæleme en stor spurvehøg :-) Jeg har taget et par screen shots og de kommer her: Evas rørh)
Niels J. Henriksen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(957)
#15 Svar postet d. 10-02-19 kl. 09:37. Emne: Musvåge fanger krage
Her kommer det næste:

Musvåge fanger krage (Her kommer det næste:)
Niels J. Henriksen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5931)
#16 Svar postet d. 10-02-19 kl. 09:59. Emne: Musvåge fanger krage
Nu en ny art på banen.

Bekræfter blot at her nytter fastfrosne enkeltbilleder ikke. Billedkvaliteten er for ringe.

Kun en fornemmelsessag udfra det oprindelige videoklip, OG iagttagerens indtryk af en grålig rovfugl med et sort bytte (fugl), som Steen jo OGSÅ så flyve væk fra vejen.

Steen troede mest på Duehøg (formodentlig efter at have kigget billeder af de her nævnte arter), og det udelukker vel ikke Spurvehøg, især da byttedyret ikke kunne bestemmes (som andet end værende sort), og det er derfor ret logisk at drage vores mest almindelige helt sorte fugl ind i deduktionen.

Rovfugl sp:

Rørhøg ad han

Blå Kærhøg ad han

Fjeldvåge

Musvåge

Duehøg ad han

Spurvehøg ad hun

Byttedyr sp:

Ravn

Sortkrage

Råge

Solsort

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(957)
#17 Svar postet d. 10-02-19 kl. 11:57. Emne: Musvåge fanger krage
Ringe billedkvalitet til trods, så har fuglen hvid eller meget lys halerod og sorte eller meget mørke spidser på hånden, og proportionerne ligger i min bevidsthed langt fra både spurve- og duehøg - og størrelsen i forhold til vejen synes jeg heller ikke taler for spurvehøg, men rovfugl sp. kan jeg godt forliges med

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5931)
#18 Svar postet d. 10-02-19 kl. 12:10. Emne: Musvåge fanger krage
Kan sagtens SE tilsyneladende lys hale og mørke vingespidser, men min pointe er at ringe billedkvalitet forvrænger/ændrer lys/skygge/farver således at virkeligheden ofte viser sig at VÆRE anderledes end det billederne fortæller.

Er selvfølgelig derfor heller ikke villig til at bestemme fuglene, men sjovt at fremvise klippet for folk uden at nævne trådstarters indtryk af størrelsen.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(957)
#19 Svar postet d. 10-02-19 kl. 19:38. Emne: Musvåge fanger krage
Det har du helt ret i Peter - men der kommer nogle gode diskussioner ud af det

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator