Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marie Glahn
#10 Kommentar postet d. 12-04-19 kl. 19:11. Emne: Dicranum montanum/flagellare?
Ok tak for input. Jeg kan godt leve med, hvis bladtværsnit er den sikre adskillekarakter, selvom det ikke er min yndlingsbeskæftigelse; jeg er nemlig ikke særlig god/tålmodig til det Men hvis der er andre gode kendetegn, ville det jo være dejligt...

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#11 Kommentar postet d. 12-04-19 kl. 20:01. Emne: Dicranum montanum/flagellare?
Tværsnittet er for at afsløre en evt Campylopus. Hvor bred er nerven for neden i de vedudviklede blade? Det er vanskeligt at se på dine billeder.

Besvar | Kommentér

Marie Glahn
#12 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 20:23. Emne: Dicranum montanum/flagellare?
Hej Bent.

Tak for svar.

Men øv. Øv 1) fordi jeg ikke kan finde ud af at tage et tværsnit på så lille et blad (jeg må anskaffe mig et nyt barberblad) og øv 2) fordi det jo nok er en campylopus hehe. Nerven ser i hvert fald ud til at være 1/3 bred, så jeg får den til C. pyriformis. Det ville også passe ok på lokaliteten, som er gammel, tilplantet klithede, men mossen er dog fundet oven på et gammel og meget nedbrudt stød sammen med A. androgynum. Så ikke helt spot-on, og vel slet ikke når det er ved Køge(?).

Det gjorde mig klogere, men ikke så meget på D. flagellare

Dicranum montanum/flagellare? (Hej Bent.

Tak for svar.

Men øv. Øv 1) fordi jeg ikke kan finde ud af at tage et tværsnit på så)
Marie Glahn har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Marie Glahn
#13 Kommentar postet d. 15-04-19 kl. 20:25. Emne: Dicranum montanum/flagellare?
Jeg lod mig helt sikkert forvirre af det krusede.

Her endnu et foto af bladet.

Dicranum montanum/flagellare? (Jeg lod mig helt sikkert forvirre af det krusede. 
Her endnu et foto af bladet.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(677)
#14 Svar postet d. 16-04-19 kl. 09:14. Emne: Dicranum montanum/flagellare?
Hej Marie,

Jeg holder stadig på en Campylopus flexuosus - af to grunde. Dels bladformen, hvor C. flexuosus har mere gradvist tilspidsede blade end C. pyriformis og dels tilstedeværelsen af de korte yngleskud, som jeg ikke kender fra C. pyriformis. Jeg ved godt, at de er afbildede som illustration i Nationalnycklen, men det mener jeg er en forbytning.C. pyriformis er i stedet karakteriseret ved de mange affaldende blade. C. flexuosus har ikke altid veludviklede bladvinger, som er nøglekarakteren i den lille røde. Mvh Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Marie Glahn
#15 Kommentar postet d. 16-04-19 kl. 19:25. Emne: Dicranum montanum/flagellare?
Årh crap, det kører virkeligt, det her

Benyttede både den røde samt NN.

Jeg mente ellers ikke, at der var tykvæggede celler. Og jeg syntes heller ikke, at bladvinger var tydeligt afgrænsede på langt de fleste fotos. Men kan godt se, at nerven mest har tykkelse af flexuosis...

Dicranum montanum/flagellare? (Årh crap, det kører virkeligt, det her :)

Benyttede både den røde samt NN.
Jeg mente ellers ikke)
Besvar | Kommentér

Marie Glahn
#16 Kommentar postet d. 16-04-19 kl. 19:35. Emne: Dicranum montanum/flagellare?
Og det med affaldende skudspidser er forvirrende med fotoet for C. pyriformis!

Men flexuosus passer vel også bedre på skov end pyriformis...

Undrer mig nu stadig over størrelsen. Den var så lille (<0,5 mm) og slet ikke tæt i det som flexuosus kan være (som afbildedet)

Men tak for det, Bent,

Dicranum montanum/flagellare? (Og det med affaldende skudspidser er forvirrende med fotoet for C. pyriformis!

Men flexuosus pass)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator