Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. juni 2019

Kan Høgeurten bestemmes?

- og i så fald, hvor langt? Den ligner ikke helt beskrivelserne i mine almindelige florabøger, men skulle godt nok være en Skovhøgeurt. Planten er fundet i løvskov SV for Morud hvor den var talrig i den vestlige udkant af skoven ned ad en stejl skrænt mod en dybtliggende bæk/rende. Jordbunden på stedet meget lys, kunne måske være kalkrig. Planten synes at have ret snævre tolerancegrænser m.h.t. fugtighed og lysmængde.

For mig at se (men mangler jo erfaringen) er kronen stor, her på 3. dagen er den 4,6 cm i diameter. De yderste blomster er 1/2 cm længere end de næstlængste. Kurvesvøbet er tæt kirtelhåret. Kirtelhår fortsætter ned ad kurvstænglen, mere spredt, og forsvinder så helt. Men der er nogle tætliggende lyse "skæl", ved ikke om det kunne være stjernehår, tillige med alm. spredte hår. Den oprindelige bladroset findes stadig, temmelig langhåret. Rosetbladene er smalt elliptiske, med 3-4 par tænder. Der synes konstant 1 tand mere i højre side. Det nederste par tænder er +/- bagudvendte. Rosetbladenes sorte pletter på blågrøn baggrund er forsvundet nu, men ses på foto. Rosetbladene er rødlige på bagsiden, nerverne grønne. Der er 3 veludviklede stængelblade, alle mindre end rosetbladene. Dertil 2 små smalt lancetformede, hvoraf det øverste ser ud til at blive støtte for en ny blomsterstand. Andet at bemærke for mig som amatør er at kurvestilkene under hovedblomsten, danner næsten 90 graders vinkel til hovedstænglen. Derudover ved jeg ikke hvad der skal måles! Men sender en ustyrlig masse fotos... :-)

Mvh. Susanne


Foto: Susanne Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: