Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mogens Jørgensen

Svaraktivitet:

(691)
#10 Svar postet d. 25-06-19 kl. 16:43. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Hej Ruth

Det er en han – 13 antenneled så vidt jeg kan se. Det er muligt, at det er en A. oviventris, men for at kunne afgøre dette, er du nødt til at kunne se bl.a. mundskjoldet, som skal have en tydelig og dyb indskæring i bunden. Desuden skal man kunne se 2. sternit i profil. Dette skal være svagt konkavt, kraftigt og ikke vinkelret i forkant og underside. Disse ting skal kunne ses som minimum.

Begrundelse for mit bud er, at tergit 1-5 er med gul bagkant. Sidste antenneled kan se ud som om, det er svagt tilspidset, men ikke tydeligt samt at der er gul tegning mellem øjnene. Men jeg mangler at kunne se tegninger på sternit.

Ja, de er flotte, men irriterende svære. Håber du kan bruge det til noget.

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#11 Kommentar postet d. 25-06-19 kl. 17:57. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
jeg kan sagtens bruge det!

jeg skal bare tilbage til Bornholm og se, om jeg kan få flere fotos - og set i Nationalnycklen.

Hjælper hannen til med byggearbejdet?

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen

Svaraktivitet:

(691)
#12 Svar postet d. 25-06-19 kl. 22:20. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Hej Ruth

Det har jeg ingen anelse om, men han kan vel trues til det.

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#13 Kommentar postet d. 25-06-19 kl. 22:23. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
(I)

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#14 Kommentar postet d. 25-06-19 kl. 22:25. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#15 Kommentar postet d. 15-07-19 kl. 22:01. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Hej Ruth

Er du kommet længere med denne her?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#16 Kommentar postet d. 16-07-19 kl. 09:03. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Nej, kun fordi du nu sparker mig i gang, og tak for det

Da jeg kom tilbage til Bornholm var murerbiens bygningsværk færdiggjort i det sydvendte vindue helt efter bogen (nationalnycklen), og ingen forældrebier at se.

Hvis jeg manipulerer med foto, hvor mundskjold er med, synes jeg, jeg kan se en dyb indskæring nederst, der bekræfter min mistanke om, at det er A. oviventris. Men noget profilbilled af sternitterne bliver det ikke til.

Og jeg er ikke kyndig nok til at afgøre, om der er indicier nok.

Mvh Ruth

Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (Nej, kun fordi du nu sparker mig i gang, og tak for det ;-)

Da jeg kom tilbage til Bornholm var m)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (776 x 600)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(591)
#17 Svar postet d. 18-07-19 kl. 12:42. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Hej Ruth

Tak for det

Men så har du jo mulighed for at få navn på, hvis du er vaks til foråret, når de nye bier graver sig ud. Kan du ikke sætte net over, så du kan fange nogen?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen

Svaraktivitet:

(691)
#18 Svar postet d. 18-07-19 kl. 16:37. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Super god ide Anni - det kunne blive interessant.

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#19 Kommentar postet d. 18-07-19 kl. 21:11. Emne: Hvilken hveps har rede ved stuevindue?
Som den eneste af slægten bygger A. oviventris fritliggende reder, der er sydvendte, og jeg har da også overvejet at sætte net på, for at få spørgsmålet afklaret, men kun i de perioder, jeg er på Bornholm.

De skulle komme frem i slutningen af maj.

Mvh Ruth

Hvilken hveps har rede ved stuevindue? (Som den eneste af slægten bygger A. oviventris fritliggende reder, der er sydvendte, og jeg har da o)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 588)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator