Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Laura Uldahl Aggernæs
#10 Kommentar postet d. 05-07-19 kl. 22:16. Emne: Spydspids eller tilfældige sten?
Mange tak for svar. Har du et godt råd til, hvordan man så skelner, om det er naturen eller mennesker, der har formet flinten?

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#11 Kommentar postet d. 07-07-19 kl. 06:22. Emne: Spydspids eller tilfældige sten?
Hej Laura. Jeg er ikke arkæolog, men kommer fra en bondefamilie, hvor vi har vandret på marker i timevis. Steder, hvor der i stenalderen boede mennesker, så vi blev gode til at kende "oldsager" fra andre sten. Et godt tegn er, hvis der er stødmærker i kanten af stenen. På linket her er nogle billeder af, hvordan stenaldermenneskerne tilhuggede flinteredskaberne.

- se linket HER

De fleste kulturhistoriske museer har samlinger af flinteredskaber, så jeg kan anbefale dig at besøge sådan et sted, og bede om at få et kig på flinteredskaber. Så vil du kunne få et indtryk af, hvor forskellige stenene kan være.

I øvrigt har museerne noget de kalder "åbne samlinger" - se evt: - se linket HER

Der kan man se billeder af flinteredskaberne, men jeg synes nu det bedste er at have nogle redskaber i hænderne. Så er man ikke i tvivl. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Frank Chr.
#12 Svar postet d. 07-07-19 kl. 08:57. Emne: Spydspids eller tilfældige sten?
Flintredskaber og afslag har altid en positiv slagbule på den ene side, med mindre den er hugget væk, men det kan man så se.

Besvar | Kommentér

Morten Jensen

Svaraktivitet:

(1)
#13 Svar postet d. 07-07-19 kl. 10:24. Emne: Spydspids eller tilfældige sten?
Jeg tilslutter mig Lis forslag om at besøge dit lokale museum.

Og ellers er det jo, som Lis også skriver, et spørgsmål om at få lidt erfaring med flinten - og der er området ved Bølling Sø ikke et dårligt sted at starte; der er fundet meget ældre stenalder gennem tiden.

En god bog at starte med er Peter Vang Petersens ´Flint fra Danmarks oldtid´. Den er rimeligt ligetil og beskriver fint både fremstilling og særligt de forskellige oldsagstyper.

God jagt.

Besvar | Kommentér

Stig Rygaard

Svaraktivitet:

(25)
#14 Svar postet d. 18-07-19 kl. 15:24. Emne: Spydspids eller tilfældige sten?
Hvis det er KULTURELT så er det sandsynligvis et kaseret flinte-afslag. Såfremt flinten havde været benyttet til pilespids, så havde den sandsynligvis haft en tandet/savtaket kant fra små fine tilgøringsslag på begge ægge væk fra spidsen.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator