Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. juli 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steffen Appelquist
#10 Kommentar postet d. 09-07-19 kl. 12:10. Emne: Humlebier i ubekvem parring
Hej Jan

Nu er jeg i syv sind og håber på, at der kommer yderligere kommentarer...

Venlig hilsen

Steffen

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#11 Kommentar postet d. 09-07-19 kl. 12:27. Emne: Humlebier i ubekvem parring
Stakkels Steffen, det kan jeg godt forstå. Det er væmmeligt, når svarerne er indbyrdes uenige.

Jeg er ikke humlebiekspert, og jeg er normalt især meget sky overfor at udtale mig om de rødhalede arter (der ofte er de sværeste). Hanner, typisk parringstid og kolonicyklus er heller ikke det, jeg ved mest om. Men jeg mener selv, at der er een ting, jeg godt kan og tør, og det er at identificere en typisk Stenhumledronning, når jeg ser een. Den superflotte, glødende pelsfarve for enden af bagkroppen, den ofte meget "lækre" og velplejede sorte "pels", den aflange kropsform. Jeg er personlig ikke et sekund i tvivl om denne, udelukkende pga. hunnens udseende (og så er jeg relativt ligeglad med hannens udseende, parringstidspunktet etc.).

Kim nævner selv i sin første redegørelse, at Lille Skovhumle har "en kort kropsform". Det er jo så sandt, som det er sagt. Og netop i forlængelse heraf behøver man blot se på det første billede i tråden her. Hunnen her har søreme ikke en "kort", men tværtimod en aflang kropsform!

Det var nu MIN subjektive stillingtagen i sagen her. Andet kan jeg pr. definition ikke tilbyde!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#12 Kommentar postet d. 09-07-19 kl. 12:28. Emne: Humlebier i ubekvem parring
Undskyld, ovenfor skulle have stået, at man kun behøver at se på det ANDET billede i tråden her for at se, at kropsformen ikke er "kort".

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#13 Kommentar postet d. 09-07-19 kl. 12:33. Emne: Humlebier i ubekvem parring
Altså, det kører da virkelig for mig idag. Jeg har ovenfor skrevet "Kim", men det skulle jo for pokker have været "Jan"! Undskyld, Jan.

Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#14 Kommentar postet d. 09-07-19 kl. 12:52. Emne: Humlebier i ubekvem parring
Hej Elisabeth

Jeg har flere billeder, hvor andre er skarpere på andre detaljer.

Man kan måske ikke sige, hunnen har gode ben, men de er da lidt bedre her på et udsnit fra et andet billede.

Venlig hilsen

Steffen

Humlebier i ubekvem parring (Hej Elisabeth
Jeg har flere billeder, hvor andre er skarpere på andre detaljer.
Man kan måske ikke)
Foto: Steffen Appelquist
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Jan Sørensen

Svaraktivitet:

(7)
#15 Svar postet d. 09-07-19 kl. 13:10. Emne: Humlebier i ubekvem parring
Ja kært barn har mange navne Elisabeth.

Jeg er bestemt heller ikke Humle ekspert.

Men som jeg læser det, har de andre arter travlt med at passe deres bo.

Hvorimod Lille skovhumles kolonicyklus er en 3 måneder, så de har allerede hanner og nye dronninger i juni, og kan nogle år nå en generation mere.

Men Humlebierne kan ikke læse, så alt er vel i princippet muligt.

MVH.

Jan

Besvar | Kommentér

Sean Birk Bek Craig

Svaraktivitet:

(57)
#16 Svar postet d. 11-07-19 kl. 21:02. Emne: Humlebier i ubekvem parring
Ja, nogle gange arter bierne, og andre organismer, sig ikke efter, hvad vi skriver. Der er dog ingen tvivl om, at denne dame og herre er af arten Stenhumle. Netop af årsager, som Elisabeth nævner.

Yderligere, ud over det nævnte, nævner felthåndbogen, og damen på billedet har sorte hår på bagerste tibia: "Et af stenhumlens kendetegn under lup er dens sorte hår bagerst på tibia, de ses hos dronningen og arbejderne. Lille skovhumle- og græshumle-hunner har røde hår på bageste tibia, begge arter er desuden mere blege i farven i forhold til Stenhumlen. Hanner af lille skovhumle kan forveksles med stenhumlens hanner, dog har lille skovhumle en bredere gul kant og er mere pjusket end stenhumlens hanner."

- se linket HER

Venligst

Sean Birk

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator