Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. juli 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steffen Appelquist
#10 Kommentar postet d. 09-07-19 kl. 18:44. Emne: Hvilken orkide med gedehamse der flyver rundt med panden helt tilklistret?
Tak for svaret, Peder.

Hvor er det dog forunderligt, det samspil, der er mellem orkider og insekter.

Kan jeg nå at spørge dig om noget?

Tak, jamen så gør jeg det!

Det, som (han)hvepsene fløj rundt med i panden, hedder jo pollinarier. Er det en pollenklump der hænger fast i et kronblad?

(Da jeg først så hvepsene, troede jeg det var nogle kronblade, de samlede sammen, men da jeg kom nærmere, kunne jeg se, de sad fast i panden på dem. Og selv om de knap kunne se, hvor de fløj, så havde de tilsyneladende ingen problemer med at orientere sig).

Venlig hilsen

Steffen

Besvar | Kommentér

Bjørn Jansen
#11 Kommentar postet d. 09-07-19 kl. 23:17. Emne: Hvilken orkide med gedehamse der flyver rundt med panden helt tilklistret?
" Hanhvepse bestøver.. "

Hovsa!

Så må jeg holde op med at hævde at hvepse kun er ´skadelige´, specielt fordi de kan angribe bi-bo.

Er dét skovhullæbens eneste bestøver?

(Min ´egen´ er ikke nær så langt fremme)

Hvilken orkide med gedehamse der flyver rundt med panden helt tilklistret? (" Hanhvepse bestøver.. "
Hovsa!
Så må jeg holde op med at hævde at hvepse kun er ´skadelige´, spec)
Bjørn Jansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#12 Kommentar postet d. 10-07-19 kl. 12:35. Emne: Hvilken orkide med gedehamse der flyver rundt med panden helt tilklistret?
pollinarier indeholder pollen

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#13 Kommentar postet d. 11-07-19 kl. 21:07. Emne: Hvilken orkide med gedehamse der flyver rundt med panden helt tilklistret?
Steffen, du bør tage tid til at læse om "Orkidéernes bestøvning". Så vil du forundres mange gange. Jeg bringer lige dette citat: "Hos de fleste arter er støvkornene ved hjælp af et fint trådvæv samlet i støvmasser (pollinier); disse er relativt tunge, og derfor findes der et særligt klæbeapparat på griffelstøtten, ved hvis hjælp støvmasserne fæstes til de insekter, der besøger blomsten"

og til Bjørn: hvepse er nemlig ikke skadelige (for naturen), de er højst lidt irriterende, når de om sensommeren vil spise menneskers lækkerier: søde kager og bær og frugt.

Mine skovhullæbe plejer at blomstre 20. juli til 10. august.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator