Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8255)
#10 Svar postet d. 06-09-19 kl. 13:42. Emne: Larve identification
Det lyder godt - kunne du/I så ikke rapportere lidt, evt i denne her tråd, hvordan projektet skrider frem?

Det kan jo være vigtig viden sidenhen til andre, som mange ikke får mulighed for at afprøve.

Jeg tror faktisk, du har ret i, at det nok ikke er samme dyr

- så jeg satser dermed stadig på en tur til Lille Vildmose. Jeg vil nemlig gerne have taget nogle rimeligt gode fotos af en lidt større larve end den, jeg har vist her ... - til Larvebogen

Hvor stor er den nu? - og du fik ikke fortalt, om den HAR forpuppet sig - eller bare er gået i vinterhi.

Besvar | Kommentér

Thomas Leire
#11 Kommentar postet d. 06-09-19 kl. 14:17. Emne: Larve identification
Hej keld. Jeg ved jo ikke om den har for puppet sig eller det er for en overvintring. Den længde id fra porters bog sagde vist 35 til 38 mm . Er det med de lange antenner eller uden . Og er målet under gang eller når den bare sad stille , den blev vist længere når den kravlede . Lidt irriterende at den puttede sig så hurtigt , men den var vel nok omkring de 4 cm .

Lige et billed af den lille fyr i sit udvalgte blad . Man kan godt se silken i hullet.

Larve identification (Hej keld. Jeg ved jo ikke om den har for puppet sig eller det er for en overvintring. Den længde id )
Thomas Leire har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 598)
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#12 Kommentar postet d. 07-09-19 kl. 19:44. Emne: Larve identification
Jeg synes det er dybt beklageligt, når larvesamlere hjembringer sjældne og truede arter til deres plastikbøtter i huset eller haven. I det overordnede trusselperspektiv er det her underordnet om indsamling af en truet art er tilsigtet eller ej.

I det aktuelle tilfælde drejer det sig om en art, som er rødlistet som ”kritisk truet” (CR) i Danmark.

"En art hører til kategorien kritisk truet, når der er en overordentligt stor risiko for, at den vildtlevende bestand vil uddø i meget nær fremtid.”

Risikoen for at en sjælden, truet art (utilsigtet) bliver hjemtaget af en larvesamler er nok forholdsvis lille, men det kan jo åbenbart ske. Jeg håber din larvebog (Kjeld) kommer til at indeholde et afsnit om god indsamlingsetik.

Den helt åbenlyse regel kunne være at man ikke indsamler larver af ukendte arter, men sådan en regel forudsætter jo et vist forudgående artskendskab.

I stedet kunne man foreslå, at der ikke indsamles (noget som helst) fra et område der, (som i det aktuelle tilfælde) er fredet og udlagt som et Natura 2000 område. Her bør man holde fingrene væk.

Jeg synes også det er på sin plads at foreslå, at hjembragte larver af kritisk truede arter øjeblikkeligt sættes tilbage til fundstedet .

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Thomas Leire
#13 Svar postet d. 07-09-19 kl. 20:29. Emne: Larve identification
Hej Jens .

Jeg kan kun beklage ,det som er hændt . Som jeg har skrevet i tråden , hjemtager vi kun larver i senere stadie , så man kan id dem . At min søn så kommer til at tage en så sjælden en med hjem , og i et tidligt stadie , beklager jeg dybt .

Jeg kunne ikke identificere den , men den spiste og voksede fint , for til sidst at forpuppe sig . Som man kan se på billedet er der stor variation i farver ,for den art. Det var først her til sidst at vi fandt ud af hvad det var.

Jeg ved at mange børn kunne finde på det samme , altså at tage insekter af enhver slags med hjem , for bagefter at dø i bøtten , uden den mindste viden om det (forældre og børnene).

Som jeg også skriver har vi stort held med de larver vi prøver med . Alle forpupper sig ,de få som ikke klækker er efter forpupningen.

Jeg kan læse i porters bog at arten tit bliver angrebet af parasitter , nok grundet at den sidder højt i buskadset og næsten lyser op grundet dens udseende ( dårligt Camofleret).

Det kunne selvfølgelig være spændende at følge den , og se dens forvandling , evt et billed af noget man nok aldrig vil se i virkeligheden. .

Men som jeg har skrevet vil jeg retunere den til hvor den kom fra .

Nu da den har forpuppet sig , vil chancen for at den Ikke bliver angrebet af snylte hvepse osv , nok være større .

JEG BEKLAGER

Besvar | Kommentér

Thomas Leire
#14 Svar postet d. 09-10-19 kl. 15:23. Emne: Larve identification
Hej keld

Ja der er godt nok gået noget tid, men der har været så meget på det seneste.

Jeg var oppe med puppen den 10 sept . For sjov skyld kørte jeg derop næste weekend , og sørme om puppen ikke var klækket og en fin lille hun af recens var ved at lægge æg i selvsamme blad den havde forpuppet sig i.

Jeg håber bare at en han har fundet den , og befrugtet hunnen. Jeg tænkte at du måske kunne bruge billedet, det er jo ikke så tit man ser det.

Venlig hilsen Thomas

Larve identification (Hej keld
Ja der er godt nok gået noget tid, men der har været så meget på det seneste.
 Jeg var op)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 389)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#15 Kommentar postet d. 09-10-19 kl. 22:01. Emne: Larve identification
Det er et utroligt billede. Jeg håber hunnen klarer sig, inkl æggene!

Besvar | Kommentér

Thomas Leire
#16 Kommentar postet d. 10-10-19 kl. 20:24. Emne: Larve identification
Hej keld .

Det var et billed af en saturnia pavonia puppe

Larve identification (Hej keld . 
Det var et billed af en saturnia  pavonia puppe)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 598)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator