Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anita Thomhave Simonsen
#10 Kommentar postet d. 09-09-19 kl. 15:57. Emne: hvilken plante ?
sidste billede...

Jeg ved ikke om det overhovedet har nogen særlig bestemmelsesmæssig værdi...jeg syntes blot det var sådan et fint mønster der var på den grønne "frugt"....

MVH Anita

hvilken plante ? (sidste billede...

Jeg ved ikke om det overhovedet har nogen særlig bestemmelsesmæssig værdi...jeg)
Foto: Anita Thomhave Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 543)
Besvar | Kommentér

gunnar birkelund

Svaraktivitet:

(1553)
#11 Svar postet d. 09-09-19 kl. 23:16. Emne: hvilken plante ?
Jeg synes den ligner mest Aften-Pragtstjerne pga faconen på kapslen. Næsten kuglerund hos Aften. Oval hos Dag.

DNN angiver kapselstørrelse til:

Dag-P. 9 - 14 mm

Aften-P. 15 - 22 mm

vh. Gunnar

Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#12 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 14:51. Emne: hvilken plante ?
Hej Gunnar...mange tak for din hjælp.....Jeg må skynde mig at sige at jeg ikke er med på forkortelsen DNN....og vil gerne vide, hvad det står for...:O)

Jeg har brugt Dansk feltflora ( Kjeld Hansen) og Dansk flora ( Gyld. 2019) og efter at have læst din kommentar så har jeg fået kigget i en som jeg har fået fra biblioteket, der hedder Danmarks flora, af Kirsten Tind ( som har fine illustrationer)...og i sidstnævnte var der faktisk tegninger af blomsterhoveder og frugt/ frugtknude....så det vil jeg kigge nærmere på...….

og jeg kan se at jeg skal have sat mig ind i de betegnelser, der omhandler blomsterne, frugten osv. så jeg er heller ikke helt med på hvad kapslen er...om der er den mørkerøde oppustede form, som blomsterne kommer ud af...eller om du mener en frugtkapsle og det så er den grønne frugt som jeg har lagt på som de sidste billeder...

Men jeg vil prøve at sætte mig lidt mere ind i det....og umiddelbart, når jeg kigger på Kirsten Tinds illustrationer, så ligner min grønne frugt, det som indeholder frøene og som sidder inderst og nederst i den røde oppustede form...

Ja man kan virkelig føle sig handicappet, når man ikke er sikker på betegnelserne af tingene...LOL....men Rom blev ikke bygget på én dag og jeg er taknemmelig for din hjælp....jeg vil ikke lægge noget ind, for jeg er ikke sikker på andet end Pragtstjerne.....

et tak til dig og et smil...

MVH Anita

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#13 Kommentar postet d. 11-09-19 kl. 17:07. Emne: hvilken plante ?
nemmest måske at bie en kende & se den i blomst

forskellige køn & hybrider spøger …

dog næppe en hybrid med dén frugtsætning ...

Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#14 Kommentar postet d. 11-09-19 kl. 19:43. Emne: hvilken plante ?
:O)

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#15 Kommentar postet d. 12-09-19 kl. 12:53. Emne: hvilken plante ?
hvis der var frø i kapslerne altså

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator