Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Nanna Høegh Wenzell
#10 Kommentar postet d. 09-10-19 kl. 17:54. Emne: Bladlus og myre
Her er et billede med fokus på antennen på det døde eksemplar. Men jeg kan godt se at det er svært at få det helt skarpt, når det er så små dyr.

Bladlus og myre (Her er et billede med fokus på antennen på det døde eksemplar. Men jeg kan godt se at det er svært a)
Foto: Nanna Høegh Wenzell
Klik på billedet for original størrelse (1269 x 961)
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#11 Kommentar postet d. 09-10-19 kl. 18:39. Emne: Bladlus og myre
Aphids of the World angiver 4 Trama´er på Mælkebøtte:

Trama caudata, rara, taraxaci, troglodytes; Hvoraf kun rama og troglodytes er DK arter (endnu!)

2 SIPH absent …..3

- SIPH present as raised pores …..4

3 HT II 0.84-0.92 × length of hind tibia. Eyes with many facets …..Trama rara

- HT II 0.60-0.82 × length of hind tibia. Eyes with only 3 facets …..Trama troglodytes

4 ANT III with c.15 rhinaria. HT II less than 0.7 × hind tibia …..Protrama taraxaci*

- ANT III with 0-1 rhinaria. HT II more than 0.7 × hind tibia …..5

5 All apterae alatiform, with dark dorsal sclerites and pigmented SIPH cones ANT VI longer than V, with ANT PT/BASE more than 0.5 …..Protrama radicis

- Apterae without dark dorsal sclerotisation. ANT VI shorter than V, with ANT PT/BASE less than 0.4 …..Trama caudata (or Trama taraxaci*? – see text)

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#12 Kommentar postet d. 09-10-19 kl. 23:14. Emne: Bladlus og myre
Protrama kan udelukkes, men rygrørene er meget små og svære at se hos Trama (Neotrama) caudata, så det kunne i realiteten godt være den. Jeg synes ikke, det fremgår klart af billederne.

Det der først skal til, er et skarpt billede af området ved rygrørene for at se, om de findes. I så fald er det Neotrama caudata. Hvis rygrør ikke forefindes, så skal der et skarpt billede til, hvor fokalplanet rammer både bagtibia og bagfod. Her vil forholdet mellem længderne af det lange 2. segment af bagfoden og bagtibia adskille arterne T. rara og T. troglodytes.

Som Linda skriver, så kan alle Trama, inkl. Neotrama, forekomme på mælkebøtter, så det kan ikke bruges. Det med ommatiderne er også usikkert. Der findes alatiforme aptera, som kan have flere ommatider.

Jeg kigger gerne på belæg, hvis ovennævnte fotos ikke kan opnås. Det er jo nogle små størrelser, der er tale om.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator