Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#10 Svar postet d. 06-11-19 kl. 06:33. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
Arne: Du kan se på svampenes omgivelser at der er for meget rødt, derfor får svampen en mere livlig rødbrun farve end i naturen. Den gruppe af mælkehatte skifter ikke farve, derfor er det fuldt tilstrækkeligt at spørge Karen om hun har checket smagen. Der er ikke andre nåleskovsarter med rødbrunlige farver og i den størrelse, hvis smagen er skarp så er det Rødbrun Mælkehat. Hvis Karen ikke har smagt er det næsten sikkert den art alligevel, men så kan det ikke bevises formelt.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#11 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 02:28. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
Desværre nej Torbjørn. Omgivelserne er ikke specielt røde. Derimod er de helt naturligt grønne. Men tak . Rødbrun M. vokser i mit område og i løbet af de seneste >20 år har jeg aldrig set én med det udseende. Så nej, jeg kan ikke med min bedste vilje får mig selv til at sige Rødbrun M.

Mine Finske venner høster den i 10-20-kg-vis hvert år til konsum og jeg har været med ved høsten. Så: Rød-misfarvning af billederne? Nixen. Hvad er det så? Lactarius sp. Bedre bliver det bare ikke. Men prøv Atlas, det er altid en god ide når vi ikke kan nå koncensus i Forum.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3197)
#12 Svar postet d. 09-11-19 kl. 09:53. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
Rødbrun Mælkehat.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#13 Kommentar postet d. 08-12-19 kl. 23:33. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
Åh ja, nu er der gået lidt tid, og jeg vil gerne lige tage denne tråd op igen for evt. at kunne afslutte på bedste vis - og få den lukket ned.

Da der var noget tvivl (frem og tilbage) - men også, at du Ole skriver "Rødbrun Mælkehat" ....

Er lige faldet over fotos af de samme svampe - billeder jeg åbenbart var ude at tage dagen efter startfotos.

De har hel samme rød-brune farve som dem, der var indledningsvis - så altså ikke rødstik (vil jeg mene)

Den hvide mælk skiftede IKKE farve.

Prøver lige at vedhæfte 3 billeder, hvor svampene ses "på anden vis" end de første.

Vil blive glad for hjælp, hvis muligt

Rødbrun Mælkehat ? (Åh ja, nu er der gået lidt tid, og jeg vil gerne lige tage denne tråd op igen for evt. at kunne afsl)
Foto: Karen Thomsen
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#14 Kommentar postet d. 08-12-19 kl. 23:34. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
..

Rødbrun Mælkehat ? (..)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#15 Kommentar postet d. 08-12-19 kl. 23:37. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
.. Rødbrun Mælkehat ?

Eller bare noget sp. ? - eller ubestemt ?

Karen

Rødbrun Mælkehat ? (..  Rødbrun Mælkehat ?

Eller bare noget sp. ? - eller ubestemt ?

:-)  Karen)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 374)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#16 Kommentar postet d. 09-12-19 kl. 06:26. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
Hej Karen, som jeg skrev i mit første svar så er jeg overbevist om at det er Rødbrun Mælkehat, strengt taget under forudsætning af at smagen er / var skarp. Men efter udelukkelsesmetoden har jeg svært ved at se at det kan være andet, altså er jeg enig med Ole i Rødbrun Mælkehat, usædvanligt mørke eks., hvilket må skyldes at det er sidst på sæsonen Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#17 Kommentar postet d. 10-12-19 kl. 00:54. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
Jah, måske er de "lidt oppe i alderen" - det ved jeg ikke. Kan måske også tænkes, at farven skyldes den salte luft nede fra vandet.

Nå, men så er vi da 3, der er enige om Rødbrun Mælkehat

Tak for hjælpen, Torbjørn.

Mvh Karen

Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#18 Kommentar postet d. 10-12-19 kl. 00:56. Emne: Rødbrun Mælkehat ?
Ps.... selvfølgelig stor tak til Ole også!

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator