Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#10 Svar postet d. 01-11-19 kl. 21:09. Emne: Hvilken Rababerhat er dette
Trods navnet burde den være spiselig - allergiske reaktioner er sjældne.

- se linket HER

Den giftige art er Chlorophyllum molybdites - som endnu ikke er fundet i Danmark - men Lalandia er et oplagt sted at finde den

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#11 Kommentar postet d. 01-11-19 kl. 21:17. Emne: Hvilken Rababerhat er dette
Hej Aksel. I Nordeuropas svampe (Læssøe&Petersen) er Giftig rabarberhat udstyret med et rødt kors, så de herrer mener altså at den er giftig. Det KAN selvf. skyldes forsigtigheds-princippet, men et sådant har jeg heller ikke tænkt mig at bryde. Mvh. Arne

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#12 Svar postet d. 02-11-19 kl. 18:21. Emne: Hvilken Rababerhat er dette
Jeg har fulgt nøje med i rabarberhatte, siden Else Vellinga kastede bomben om, at der var tale om flere arter.

Jeg er enig i sandsynligvis Giftig rababarberhat. Ringen på Ægte rabarberhat er ikke egentlig dobbel, men dobbellaget. Det fremgår ikke altid tydeligt af billeder. Min erfaring er, at man ofte skal bruge pincet for at få afsløret, at der er tale om to hudtynde lag. Billede 1 kunne måske så tvivl?

Hvis stokbasis er løgknoldet, kan man være sikker på Giftig r. Hvis ringen tydeligt er dobbellaget kan man være sikker på Ægte r. Imidlertid er der ofte, ud fra billedmateriale, udefinerlige grænsetilfælde.

Det er mig en gåde, hvorfor navneudvalget fandt på at kalde den Giftig rabarberhat. Det er ikke lykkedes mig at finde pålidelig dokumentation på, at den skulle være mere eller mindre giftig end de andre to europæiske arter. I udlandet regnes den da også for spiselig og god. Jeg spiser den selv uden bekymring.

Det gamle råd fra tiden hvor alle tre arter var regnet som én (Rabarber parasolhat), gælder stadig: Prøv den i små mængder første gang, da nogle er overfølsom. Jeg har, som eneste tilfælde, oplevet at en bekendts veninde ikke kunne tåle den, og der var med garanti tale om Almindelig rabarberhat.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#13 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 18:39. Emne: Hvilken Rababerhat er dette
Tak for den Niels

M.h.t. spiselighed kommer det også meget an på hvordan svampene bliver tilberedt. Jeg har et sted få KM syd for Herning hvor jeg i mange år har høstet Orange skælrørhat i store mængder. Jeg gav (på anfordring) en veninde (bartender) en portion og sagde til hende at de skulle tilberedes før spisning. Nogle dage efter var hun meget sur på mig, hun havde fået mavepine og diarré. Adspurgt viste det sig at hun havde givet dem 4 min. i Mikrobølgeovnen.

Hvad kan man lære af det? Mikrobølgeovn ér ikke tilberedning, kun mere eller mindre opvarmning. Haha

P.S.: Vi er blevet gode venner igen

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator