Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Arne Jakobsen
#10 Kommentar postet d. 01-11-19 kl. 23:18. Emne: Er det mon Liden vokshat
Jeg melder bare PAS. Men jeg har også billeder af Bitter med lignende hvide lameller, så deet Men du får ret. G´nat

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#11 Kommentar postet d. 01-11-19 kl. 23:22. Emne: Er det mon Liden vokshat
Det gælder jo ikke om at få ret.

Hvis mine billeder ikke viser de nødvendige kendetegn til bestemmelse så er den ikke længere.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#12 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 08:50. Emne: Er det mon Liden vokshat
Det er heller ikke meningen, Hanne

- svampe / også Vokshattene kan være svære/meget svære ud fra fotos at sætte korrekt artsnavn på-

sådan er det også på Atlas.

Og så kan det ende med "bare" at få bestemt til slægt eller i yderste konsekvens "bare" en svamp.

Jeg selv oplever en gang imellem, at "sådan ender det" -så er den ikke længere. Videre i teksten...

SKULLE der være noget, der indikerer en sjældenhed, så er der muligheden for at få den prøvet med sporetjek osv....

Jeg tror ikke, din Vokshat er Liden eller Bitter -snarere en Voksgul, som jeg har skrevet før- men jeg er ikke sikker.

Så du må ud igen og glædes over, at der stadig er Vokshatte derude, men husk at tjekke, hvordan den er " i marken" -tør, slimethed osv.

Morgenhilsen fra Øksedal

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#13 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 09:16. Emne: Er det mon Liden vokshat
Ja det er sådan det må være Per.

Hilsen Hanne

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#14 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 10:15. Emne: Er det mon Liden vokshat
Ja da Det er muligt det er nok at checke for tør/slimet hat og stok når det gælder Vokshatte, men det er det ikke ved alle svampearter! Husk derfor også altid at checke for indhold af mælk og evt. farveskift på denne samt lugt og smag af kødet. Husk også altid at plukke svampen så hele stokken kommer op af jorden samt at denne kommer med på et af billederne og at levere et billede af den gennemskårne svamp. Også billeder omkring en evt. ringzone, nedefra, ovenfra og fra siden kan være af vigtighed for bestemmelsen. Billeder af lamellerne, gerne fra flere vinkler så det tydeligt ses om lamellerne har farvet æg og om de er frie, udrandede +/- nedløbende, brede, smalle, tykke, tynde, tætte eller fjerne. Det er heller ikke nok blot at skrive ved Karup Å, det skal være opl. om græs, hede, overdrev, hvilke træer og buske.

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#15 Svar postet d. 03-11-19 kl. 12:11. Emne: Er det mon Liden vokshat
har aldrig set Bitter Vokshat med sådanne farver ...

enig i sandsynligvis Voksgul Vokshat, idet lamellerne ser ud til at være bredt tilhæftede/tilvoksede

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator