Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
#10 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 21:42. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Det ville være meget værdifuldt for os hvis du lagde dit fund og informationer ind på svampeatlas, enten Jens H. Petersen eller Thomas Læssøe (og måske andre) ville kunne komme med værdifulde reaktioner, selv aner jeg ikke noget om hvad det drejer sig om Torbjørn

Besvar | Kommentér

Finn Okkels
#11 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 23:41. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Hej Torbjørn. Det lyder godt. Jeg har faktisk brugt noget tid på kigge rundt på Svampeatlas (der var ikke registreret Taphrina-arter på hyld), da du først foreslog det, men synes det var uklart hvor man lægger ting ind til bestemmelse og opfattede det som om det skulle foregå på Svampeatlas på Facebook, hvor jeg så lavede opslaget. Det er glædeligt hvis man kan undgå st skulle bruge Facebook, men hvordan lægger man ting ind til bestemmelse på Svampeatlas? Mvh Finn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#12 Svar postet d. 10-11-19 kl. 06:08. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Hej Finn

Du opretter dig selv som bruger på hjemmesiden og vælger et password. Dernæst udfylder du følgende rubrikker: Dato, lokalitet (du kan kun bruge en lokalitet som systemet kender, hvis din lok. er kendt kommer der et forslag fra systemet, ellers må du vælge noget kendt i nærheden. Det betyder dog ikke noget i praksis da du kan flytte markeringen på kortet så det kommer til at passe); vært, substrat og vegetationstype, samt foto (det oploader du ved hjælp af fotoikonet øverst til højre). Når alle nødvendige informationer er på plads, bliver papirflyveren ved siden af fotoikonet hvidt, det aktiverer du, og så er fundet registreret med et unikt registreringsnummer. Du kan kalde organismen en Taphrina, som du dog kan modificere hvis du ikke er sikker på slægten, du kan også kalde den noget andet. Under kommentarer kan du så tilføje yderligere tekst hvis du ønsker det. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Finn Okkels
#13 Kommentar postet d. 10-11-19 kl. 10:00. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Hej Torbjørn. Tak for vejledningen til Svampeatlas. Jeg har nu uploadet observationen. Jeg forstår dog stadigvæk ikke helt hvordan systemet med bestemmelse fungerer, da jeg jo blot har uploadet en observation, men ikke har anmodet om videre bestemmelse. Venlig hilsen Finn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#14 Kommentar postet d. 10-11-19 kl. 10:15. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
En svamp kan valideres på to måder: 1. En validator melder sig med et bud, hvis validatoren er meget sikker på en bestemmelse, kan han vælge at ekspertgodkende et fund; 2: Almindelige brugere kan støtte en bestemmelse, afhængigt af deres erfaringer inden for den pågældende gruppe har deres stemmer forskellige vægt, når der er samlet 80% sammen for en bestemmelse er den godkendt. vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#15 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 10:30. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Er der kommet "ID" på disse heksekoste på hyld ?

Jeg har set et par stykker mere af dem her på egnen

Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp? (Er der kommet  "ID" på disse heksekoste på hyld ?

Jeg har set et par stykker mere af dem her på e)
Leif B Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#16 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 10:31. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
*

Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp? (*)
Leif B Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Finn Okkels
#17 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 18:23. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Hej Leif. Det er nogle fantastisk flotte billeder af heksekost på hyld. Især det sidste billede er helt i særklasse - det er nærmest en skulpturel heksekost. Jeg har aldrig endestillede hekstekoste som den. Jeg har været i kontakt med et par forskere om mulighederne for at bestemme/afklare hvad der forårsager heksekostene på hyld (jeg tror fortsat det er en Taphrina-art) og prøver stille og roligt at kontakte nogle flere.

På et tidspunkt kan det være der bliver brug for noget materiale til analyse og DNA-sekvensbestemmelse så husk gerne på hvor du har set heksekostene, hvis du gerne vil være med til at levere materiale til en undersøgelse. Jeg har også beskrevet heksekostene på Svampeatlas, hvor man kan læse lidt mere om Tahrina og hyld mv, se her:

- se linket HER

Hvis du følger linker her og søger på "Sambucus" kommer der (blandt andren billeder) et billede af en heksekost på en hyld i Berlin frem :

- se linket HER

Men hvad der forårsager heksekosten anføres ikke.

Mange hilsner

Finn Okkels

Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#18 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 22:00. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Der gemmer sig sikkert flere hyld med heksekoste rundt omkring - men de er måske lidt overset ?

De 3 jeg lige har set, er alle på nogenlunde fritstående træer, og f.eks #15, er jeg kommet forbi mange gange uden lige at have bemærket før forleden

Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#19 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 22:00. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Der gemmer sig sikkert flere hyld med heksekoste rundt omkring - men de er måske lidt overset ?

De 3 jeg lige har set, er alle på nogenlunde fritstående træer, og f.eks #15, er jeg kommet forbi mange gange uden lige at have bemærket før forleden

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator