Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
#10 Kommentar postet d. 20-11-19 kl. 23:33. Emne: En enkelt larve på et blad?
Ok, det er fint. Der er nok at se på

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8342)
#11 Svar postet d. 21-11-19 kl. 14:04. Emne: En enkelt larve på et blad?
Hej Anni.

Jeg har nu kikket lidt på det - også fordi jeg senere får brug for det, når jeg skal skrive om slægten i bogen

Man skal ikke lede ret længe rundt, før det går op for en, at "Man kan ikke sige noget sikkert om nogen som helst art - især ikke, hvis der ikke er en helt konkret foderplante koblet til" - hvad der jo ikke er i dit tilfælde. Dermed er vi ude i gætterier, om der er Benved, Slåen, Pil, Hvidtjørn osv i hækken. Den eksakte plante, den forefindes på, hører i hvert fald ikke til "god latin" ...

Jeg ville faktisk kløve nettet igennem, for at se, om f.eks også Yponomeuta irrorella kunne være grålig i farven - og her hopper allerede kæden af, for der er så få sikre fotos af den larve, så det ikke kan siges med sikkerhed.

Så det bliver under alle omstændigheder en SP

Om min larve(den du henviser til) er padella - det står pt hen i det uvisse. Men eneste fodfejl der er, at den ikke matcher med ordinær larvetid - men selv larvetider kan være en fejl. Man er i den slags tilfælde også nødt til at checke alle Padella på hele nettet - hvis man ikke selv har mulighed for opdræt (og nu er det altså vinter pt ) ...

Selv med opdræt ville det kræve, at man fandt dyret 10 gange - og helst flere steder, for at kunne udlede noget sikkert.

Hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#12 Kommentar postet d. 21-11-19 kl. 19:35. Emne: En enkelt larve på et blad?
Hej Kjeld

Tusind tak for dit grundige detektivarbejde. Nej, du har ret i, at der i det mindste skal en sikker foderplante til, og det er også det de kyndige har sagt i årevis og stadig er der tvivl, når så Rønnespindemøl har så mange synonymer til andre planter også. Det er vist en god ide at tage forbehold ved de fleste og nøjes med sp

Du kan ændre din til sp og så sætte cf padella i beskrivelsen under dine fotos af den, så er du på den sikre side

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator