Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
#10 Kommentar postet d. 24-03-20 kl. 19:44. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Ok. Jeg så kun 2 eksemplarer, og tilsyneladende er det en ret isoleret forekomst.

Så er spørgsmålet, om den bør ændres til enten en ren udgave af langstilket (Corydalis solida) eller eventuelt C. pumila x solida? Alternativt om det i det hele taget kan afgøres udfra vedlagte fotos?

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#11 Kommentar postet d. 24-03-20 kl. 21:15. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Hej Ken!

Hvis du vil have ulejligheden at genbesøge lokaliteten om 1-2 uger og kigge på griflen, kan vi måske komme nærmere en konklusion.

C. solida har en griffel med knæk ved basis, medens griflen hos C. pumila er ret.

Hvordan man afgør, at der evt. er tale om C. pumila x C. solida ved jeg ikke.

Den fåblomstrede klase taler for C. pumila, hvorimod længden på blomsterstilken taler imod den ægte vare.

Troels

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#12 Kommentar postet d. 25-03-20 kl. 19:07. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Tak for opfølgningen Troels.

Jeg sletter obsen indtil videre, og håber at kunne smutte forbi på et senere tidspunkt. Det er så heldigt, at der ligger en skaterbane tæt på, og det er et ganske godt argument for at arrangere en familieudflugt. Så kan jeg botanisere ved samme lejlighed!

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator