Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Artikler -> Nyheder

Bjarke Huus Jensen
#10 postet d. 07-07-08 kl. 08:21. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Mine observationer i Vendsyssel stammer fra klitter, skovlysninger, Rimme-Dobbe-systemer og enge, og sådanne områder er givet mere robuste end brakmarker og sure overdrev. Sortåret Hvidvinge var iøvrigt også talrig i områder hvor den er indvandret i de senere år. Eneste af de rødlistede dagsommerfuglearter jeg har set færre af end jeg plejer er Okkergul Pletvinge. På hedepletvinge lokaliteterne bliver der lavet et indeks over hyppigheden af mulige nektarplanter hvert andet år (også i år), måske kan vi lave en sammenstilling af disse data senere på året.

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#11 postet d. 07-07-08 kl. 18:34. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Min erfaring her fra, 7470 Karup, går på en næsten total mangel på Okkergul pletvinge(Melitaea cinxia) De øvrige pletvinger ses også i mindre antal.

Bortset fra Storplettet perlemorsommerfugl (Issoria lathonia) har antallet af perlemorsommerfugle også været mindre i år, hvorimod antallet af Dukatsommerfugl (Lycaena virgaureae) og Græsrandøje(Maniola jurtina) er større end set tidligere år.

Antallet af Sortåret hvidvinge (Aporia crataegi ) har været som tidligere.

Tilsyneladende klarer Blodplet (Tyria jacobaea) sig fremragende, hvis man skal dømme efter antallet af larver. Allerede midt juni, hvilket vel er lidt tidlig, var der på et fugtigt engstykke og er nærliggende brakmark i tusindvis af larver på Eng-Brandbæger (Senecio jacobaea), som i hvert tilfælde ikke nåede at komme i blomst. I hele juli måned har der ligeledes været et stort antal på de resterende brakmarker her omkring. Det bliver spændende at følge artens videre skæbne nu når en masse brakmarker er omdannet til bølgende kornmarker.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#12 Kommentar postet d. 25-07-08 kl. 22:11. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Lige hjemkommet fra England, hvor jeg også hørte klager over få sommerfugle i år, på trods af at foråret vist ikke har været specielt tørt. Den våde sommer sidste år derimod, den havde de.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#13 Kommentar postet d. 31-07-08 kl. 13:01. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Angående violetrandet ildfugl og debatten om den skades af vådt eller tørt. Gad vidst om ikke begge parter (og braktilhængerne og græsningsmodstanderne med) har ret. Det er en art, der findes både på tørre og fugtige habitater. Jeg mener engang at have læst, at den netop er afhængig af at kunne flytte sig op og ned af bakkerne efter nedbørsmængden det pågældende år. Den trives bedst hvor overdrev og enge går jævnt over i hinanden og uddør let lokalt, hvor lokaliteten kun består af en af disse to habitater. I Mols Bjerge vil den derfor vantrives i et tørt år mens den på en englokalitet uden tilgrænsende overdrev har størst problemer i et fugtigt. Derudover trives den vist generelt dårligt med græsning, et problem der utvivlsomt vokser i et tørt år, hvis man ikke nedsætter antallet af dyr på arealet.

Kommentér

Thomas Møller
#14 Kommentar postet d. 02-08-08 kl. 11:16. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Det lyder slet ikke usandsynligt. Måske noget lignende også gælder andre arter end Violetrandet ildfugl? Jeg vil iøvrigt medgive Morten DD Hansen, at tørke nok lokalt på de tørre overdrev kan være fatal for de dertil knyttede sommerfugle. Men stadigvæk: Det var jo ikke kun denne gruppe af sommerfugle, der har glimret ved deres fravær i forsommeren. Og nu synes jeg - efter en vis opblomstring - at den er gal igen. Jeg ser stort set ikke andet end kålsommerfugle på sommerfuglebuskene, Hjortetrøsten m.v. - De nye generationer burde vel ellers have stabiliseret populationerne igen med det fremragende sommerfuglevejr, vi har haft denne sommer. - Hvad er der galt? Er det brakødelæggelsen eller hvad?!?

Kommentér

Michael Filtenborg
#15 Kommentar postet d. 02-08-08 kl. 11:22. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Thomas Møller hvis du med absolut tørke mener godt sommerfuglevejr ja så burde det vrimle med dem, men er der intet mad til dem, så kommer der heller ingen sommerfugle og det er der ikke under en tørke. Vi har her i området fået et par og 40 mm regn siden kornet blev sået til nu.

Ud over det, så har ødelæggelsen af ,hvad er det, 80% af landets brakarealer nok ikke ligefrem været godt for bestanden af sommerfugle, eller for alle de andre grupper af levende væsner der brugte brakken for den sags skyld.

Kommentér

Thomas Møller
#16 Kommentar postet d. 03-08-08 kl. 10:12. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Hvor jeg har haft min gang i sommerens løb har der måske nok været mere eller mindre tørt, men ingen steder så tørt, at der ikke burde være gode betingelser for f.eks. alle de takvinger, der er knyttet til nælder. De skulle jo nok kunne finde ud af at finde til de sommerfuglebuske m.m., der ikke er mangel på. Alligevel ser jeg kun yderst få urticae, io og c-album, mens atalanta og cardui nærmest er helt væk. Det kan ikke skyldes tørken, mener jeg. Ihvertfald ikke alene.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#17 Kommentar postet d. 19-10-12 kl. 18:41. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Jeg tror stadig på, at syndfloden var det værste, her noget om en sådan situation fra UK i år:

- se linket HER

Kommentér

Morten DD Hansen
#18 Kommentar postet d. 19-10-12 kl. 20:39. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Du har utvivlsomt ret. Det har eddermame også været ringe i Danmark i år. Under alle omstændigheder er det katastrofalt, at mange sommerfuglebestande er så fragmenterede, at de uvægerligt vil gå fløjten, når der er ekstreme vejrforhold - hvad enten det er vådt, koldt eller tørt. Eller når græsningen er skæv eller helt mangler. Øvøvøv. Det ser ikke for godt ud.

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator