Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Lindhardt
#10 postet d. 11-07-08 kl. 08:17. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Ja, det har jeg skrevet i den anden tråd; det er jo noget rod at have to tråd omkring det samme, hvorfor netop jeg foreslog at fortsætte debatten i nærv. tråd

Kommentér

Rune Larsen
#11 postet d. 11-07-08 kl. 11:52. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Med hensyn til udbredelsen af denne svamp har jeg ikke ligefrem nogen registrering af dens udbredelse i mosen. Men jeg ser den hver sommer på samme sted, hvilket svarer til ca. 100m X 100m. Om den findes andre steder i mosen vil jeg fremover registrere og indsende til rette sted.

Jeg har vedlagt et foto fra 20 august 2006 – samme sted. Den ser lidt mere veludviklet og større ud. Det ville måske være en god idet med flere foto af svampen hen i august-september. Mvh Rune

Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose (Med hensyn til udbredelsen af denne svamp har jeg ikke ligefrem nogen registrering af dens udbredels)
Foto: Rune Larsen
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#12 postet d. 11-07-08 kl. 12:00. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Tak for info Rune, ja bedømt på at dine eks. knap nok er modne, er august nok et godt tidspunkt at checke på!

Kommentér

Jimmy Lassen
#13 postet d. 11-07-08 kl. 13:26. Emne: Geoglossum glabrum (Jordtunge) fra Holmegårds Mose
Hej Torbjørn

Der findes desværre ikke megen viden om de forskellige orkideers samliv med svampe. Så vidt jeg ved, er det uhyre svært at isolere de rigtige svampe, der har symbiose med orkideerne. Problemet bliver heller ikke mindre af at orkideerne er fredede. I ”Svampe 37” side 29, kan man læse mere om orkide-mykorrhiza - se linket HER.

Der er ingen tvivl om at Hjertelæbe har symbiose med svampe. Om det er undersøgt hvilken svampe, det drejer sig om, ved jeg ikke. En mulighed er at eftersøge de kendte voksesteder for Hjertelæbe, og så se om der vokser Jordtunge i deres nærhed, eller omvendt. Men det i sig selv siger jo ikke noget om at der er et forhold mellem dem, eller de bare stille samme store krav til biotopen.

Hilsen Jimmy

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator