Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anders Damkjær
#10 Kommentar postet d. 17-05-20 kl. 19:27. Emne: Hvad er dette for en sten?
næste

Hvad er dette for en sten? (næste)
Foto: Det lille stykke, lyst op af lommelygte bagved
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Christel Jensen

Svaraktivitet:

(12)
#11 Svar postet d. 17-05-20 kl. 20:07. Emne: Hvad er dette for en sten?
Hej Anders, jeg vil anbefale dig at kontakte din lokale stenklub. Internettet er godt til mange ting, men lige når det gælder identifikation af sten, er der intet der kan slå et "live" møde med en ekspert

Sådan én vil med lup kunne se hvilke mineraler, stenen består af, og på den måde finde ud af hvad det er for en stentype og hvorfra den er kommet.

Besvar | Kommentér

Anders Damkjær
#12 Kommentar postet d. 17-05-20 kl. 20:56. Emne: Hvad er dette for en sten?
Okay, Christel, det vil nok være det bedste at gøre. Jeg må se om jeg kan finde en stenklub i nærheden

Jeg skal selvfølgelig nok vende tilbage når/hvis jeg får svar på hvad det er.

Tusinde tak for alle jeres svar og idéer! Sikke et rart forum :D

Besvar | Kommentér

Eckard Krüger

Svaraktivitet:

(17)
#13 Svar postet d. 17-05-20 kl. 21:14. Emne: Hvad er dette for en sten?
Hej Anders,

Undskyld, men jeg skal passe. Jeg har aldrig set en sådan sten.

Jeg håber nu, at en dansk kollega kan sige noget om det.

Christel har bestemt ret, når hun anbefaler at vise stenen på en stenklub. Jeg ønsker dig held og lykke.

Hilsen

Eckard

PS: Forhåbentlig er min dansk forståelig, det er ikke mit modersmål.

Besvar | Kommentér

Anders Damkjær
#14 Kommentar postet d. 18-05-20 kl. 00:16. Emne: Hvad er dette for en sten?
Eckars, dit dansk er helt fint og forståeligt!

Jeg vil gerne vide om det er en helt speciel sten, før jeg begynder at lave smykker og ting ud af den.

Der er en stenklub tæt på mig har jeg fundet ud af. I vil høre mere om hvad jeg finder ud af.

Besvar | Kommentér

Anders Damkjær
#15 Kommentar postet d. 18-05-20 kl. 20:51. Emne: Hvad er dette for en sten?
Jeg har kigget lidt rundt på nettet og jeg er nu 99,9 % sikker på at det er Nefrit Jade!

Besvar | Kommentér

Christel Jensen

Svaraktivitet:

(12)
#16 Svar postet d. 18-05-20 kl. 21:59. Emne: Hvad er dette for en sten?
jamen så må du sende en venlig tanke til den person, der har smidt den på stranden, for den er ikke kommet hertil naturligt

Besvar | Kommentér

Anders Damkjær
#17 Kommentar postet d. 19-05-20 kl. 19:58. Emne: Hvad er dette for en sten?
Christel, Jeg har bare ingen idé om hvad det ellers kan være. Og den ligner fuldstændig Nefrit jade. Hvis man søger på "nephrite jade" på YouTube, er der gigantiske ligheder mellem min sten og nefrit fra Canada.

Men som sagt, så er jeg ikke nogen ekspert og har ikke været forbi en stenklub endnu.

Jeg har desuden skåret endnu en flade af den og poleret fladen. Jeg har endd kigget på den gennem et lille usb-mikroskop (hvis billeder her fra kunne være til nogen hjælp så sig til)

Besvar | Kommentér

Christel Jensen

Svaraktivitet:

(12)
#18 Svar postet d. 19-05-20 kl. 20:15. Emne: Hvad er dette for en sten?
Som udgangspunkt foretrækker jeg at tro, at sten, man finder på stranden i Danmark, er havnet der af naturlig vej. Og vi har sten fra Sverige, Norge og Finland.

Men den nærmeste forekomst af nefrit er i Uralbjergene i Rusland. Det er meget usandsynligt at sådan et stykke er blevet istransporteret hele vejen hertil.

Der er selvfølgelig den mulighed, at nogen har smidt eller tabt stenen i naturen, og du så ved et fantastisk heldigt tilfælde har fundet den. Så jeg kan ikke sige med absolut 100 procents sikkerhed, at det ikke er nefrit. Men var den min, ville jeg få en geolog eller amatørgeolog til at se på den. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men på Fyn har vi f.eks. Davinde Stenmuseum, der åbner d. 14. juni, og der kan man altid tage sten med, og få hjælp til at få dem identificeret.

Besvar | Kommentér

Anders Damkjær
#19 Kommentar postet d. 19-05-20 kl. 21:40. Emne: Hvad er dette for en sten?
Christel, det kan være jeg vil prøve det. Bor godt nok i Grenaa, men kunne jo være en udflugt

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator