Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1398)
#10 Svar postet d. 23-05-20 kl. 11:07. Emne: Gransanger sang variation
JEg kan ikke få ret meget lyd ud af det klip, men ligesom Henrik lyder det, jeg kan høre mere som mejse - sortmejse måske. Fuglen på billedet, kan jeg altså heller ikke får til at passe med gransanger. Nu er det jo ikke alverden man kan se på billedet, men vingerne er for lange til gransanger. Hvordan får man mere lyd ud af den fil??

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3742)
#11 Svar postet d. 23-05-20 kl. 11:29. Emne: Gransanger sang variation
Nu kan jeg ikke lige åbne Leifs 2 link, men det er helt klart en Gransanger i Wolles optagelse. Jeg hørte den bare hurtigt lige på vej i seng, men man hører jo også de små hæse triller, Gransangeren har mellem sangstroferne, det lagde jeg ikke mærke til i går.

Det, der gør den så afvigende, er dels at den ligger fast på 2 helt stabile toner, det sædvanlige tjif tjaf tjif tjaf svinger tit lidt i tonehøjde på de enkelte lyde, dels at den kun en enkelt gang hopper frem og tilbage mellem høj og lav tone på sædvanlig gransangermaner.

Niels, jeg kan ikke forstå du har så svært ved at høre den, jeg synes den er ret tydelig, har nedskrevet de 2 første sekvenser her, så kan du måske lettere finde dem: Di dy dy dy dy dy dive dy dive dy dive, og næste gang: Dy dive dy dy dy dy dy dive dy dive dy. Klangen synes jeg er mere mejseagtig end Gransangerens normale tjif tjaf. Vær lige opmærksom på, at lyden bare fortsætter ind i flere andre lydoptagelser, hvor der også er en helt normal Gransanger, der stemmer lidt i, det er kun de første 25 sek, der er denne fugl.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3742)
#12 Svar postet d. 23-05-20 kl. 11:34. Emne: Gransanger sang variation
Nå, havde ikke lige opdaget din kommentar på side 2 Niels, så har du jo fundet den. Sortmejseagtig er ikke nogen dårlig beskrivelse

Besvar | Kommentér

Wolle Badura
#13 Kommentar postet d. 23-05-20 kl. 12:37. Emne: Gransanger sang variation
Tak

Ja, der er ikke nogen tvivl om at den minder utrolig meget om en gransanger.

Jeg stod kun 7-8 meter fra den og det er den på fotoet. Den havde netop de små lyde mellem sangen som gransangere har, når man står meget tæt på.

Jeg prøvede i kikkerten, men der var overskyet og så småt begyndede regnvejr og bag ved de grene, men det lignede en helt almindelig gransanger uden mærkelige vingebånd eller specielle kendetegn.

Jeg lader den lige stå åben lidt endnu, men lukker den på en gransanger ( a la "Rågeleje") senere.

/Wolle

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator