Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jonas Lutz
#10 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 06:44. Emne: 10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende
Og så nåede vi nr 10...

Haltichella rufipes

Genert men fotografvenlig

Kendetegn: lille og buttet sort Chalcid-hveps med rødt på benene.

Nøglekarakter: to tænder på forkroppen, pegende bagud og synlige over vinger. Kan være svært at se med det blotte øje.

OBS: forslag til dansk navn?

10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende (Og så nåede vi nr 10...

Haltichella rufipes
Genert men fotografvenlig

Kendetegn: lille og but)
Foto: Genert lille fyr (dame?) Foto: Jonas Lutz
Klik på billedet for original størrelse (800 x 512)
Kommentér

Peter Andersen
#11 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 07:20. Emne: 10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende
Tak for den stribe Jonas! Jeg har ellers et afhængighedslignende forhold til havregryn, men denne slags guldkorn passer fint til morgenkaffen

Kommentér

Rasmus Nielsen
#12 Kommentar postet d. 29-06-20 kl. 13:47. Emne: 10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende
Meget brugbart! Godt arbejde :D

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#13 Kommentar postet d. 24-10-20 kl. 21:52. Emne: 10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende
Tak. Jonas, det var en positiv overraskelse at få en henvisning til her sidst på sæsonen. Så er der lektier til de lange vinteraftener

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#14 Kommentar postet d. 29-10-20 kl. 16:15. Emne: 10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende
Navneforslag:

Smuk skovbundshveps

Eller Sortorange skovbundshveps

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#15 Kommentar postet d. 29-10-20 kl. 16:19. Emne: 10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende
Nå, jeg troede det kom under billedet. Det er møntet på Aptesis nigrocincta.

Navneforslag til

Gelis melanocephalus: Sortbæltet orangehveps

Og endelig til:

Haltichella rufipes: Buttet totandshveps

Håber noget kan bruges

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jonas Lutz
#16 Kommentar postet d. 31-10-20 kl. 21:29. Emne: 10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende
Hej Anni! Sikke nogle hyggelige forslag. Ofte synes jeg det er udfordringen med den sidste del af navnet, for det skal jo på en måde beskrive slægten eller stammen af denne type hveps.

Derfor kan jeg godt lide navnet Skovbundshveps - der er noget at arbejde med og som kan passe til de mange vingeløse hvepse der farer rundt.

Vil tænke over det

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#17 Kommentar postet d. 01-11-20 kl. 12:42. Emne: 10 almindelige snyltehvepse du bør lære at genkende
Hej Jonas

Tak så fandt jeg også ud af, at forum her stadig virker

Jeg var godt klar over at det sidste navn er vigtigt, men jeg kender ikke snyltehvepsene godt nok til at kunne sætte efternavn på, så jeg tog ud fra udseende alene. Fint, hvis du kan bruge noget af det

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator