Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Rald
#10 postet d. 18-07-08 kl. 17:13. Emne: To lamelsvampe
Jeg mener også, at begge billederne forestiller Almindelig Pælerodshat. Lamellerne er fjerne, tykke og bredt tilvoksede, hvilket ikke passer med Rødmende Fluesvamp.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#11 postet d. 18-07-08 kl. 17:34. Emne: To lamelsvampe
PAS!

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#12 Kommentar postet d. 19-07-08 kl. 18:35. Emne: To lamelsvampe
Hej Kirsten

Der var ikke megen information i mit svar; jeg tror dog at Flemming og Erik har fat i den lange ende her.

Gode kendetegn på den første er den dybt rodslående stok, den skinnende hat, og den glatte overflade.

Jeg var forvirret over dit andet foto, for set fra oven, og kødets farve passede det godt med Rødmende fluesvamp, men som Erik & Flemming indvender, så passer de lameltilhæftningen, og de lidt tykke og fjerne lameller slet ikke på fluesvampen.

Det er altså også lettere at "falde i vandet" når man ikke har svampen i hånden, og det gjorde jeg altså med samlede ben!

mvh

Torbjørn

Kommentér

kirsten nielsen
#13 Kommentar postet d. 21-07-08 kl. 12:54. Emne: To lamelsvampe
Hej Torbjørn. Velkommen i vandet - godt vi er flere der falder ind imellem .

Tak for dit svar.

Et kendetegn mere som jeg så på den amerikanske side er, at stokken snor sig. Jeg lagde mærke til, da jeg skar i og fotograferede den brune, at dens stok var lidt snoet. Men jeg tænkte ikke på, at det kunne være et kendetegn.

Er du interesseret i sporer eller noget af svampen til din samling (hvis du har sådan en)? Ellers lægger jeg det ud igen, hvor det kommer fra.

KirstenN

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#14 Kommentar postet d. 21-07-08 kl. 13:04. Emne: To lamelsvampe
Hej Kirsten

Jeg har også lagt mærke til at stokken er snoet, det er den ofte på denne og de nærtstående fladhatte.

Jeg har ikke brug for noget materiale til yderligere undersøgelser, du skal blot huske at grave den op næste gang du finder den, den lange rodslående stok er næsten altid et godt kendetegn, og iøvrigt en sjov størrelse.

Har ikke helt glemt din champignon, jeg skal nok få set på den snarest, men der er lidt stress på i øjeblikket, vores ene computer er nede og det giver en masse bøvl når teknikken står af, endvidere har vi hovedet fuldt af Grønland, vi tager derop en måned fra på mandag, jeg skal mest samle svampe, men min kone vil nok ikke agere sporhund hele tiden

Kommentér

kirsten nielsen
#15 Kommentar postet d. 21-07-08 kl. 13:18. Emne: To lamelsvampe
Hej Torbjørn.

Det haster jo ikke med champignonen.

Ja, det lyder som en god ide at grave pæleroden op - men jeg kunne ikke grave noget som helst op af det tørre, hårde ler!

Rodslående stok? Det lyder som om den vokser ovenfra - ligesom et frø der først sender en rod ned.

Ønsker dig en skøn og svamperig tur til Grønland - og godt vejr.

KirstenN

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator