Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt

Svaraktivitet:

(1322)
#10 Svar postet d. 10-07-20 kl. 21:03. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
En Gulurt sp. /Amsinckia. En "amerikaner".

Troels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(3357)
#11 Svar postet d. 10-07-20 kl. 21:04. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
Småblomstret Gulurt, som i Danmark (endnu?) er klart hyppigst i Jylland

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(377)
#12 Svar postet d. 10-07-20 kl. 21:05. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
Hej, jeg sidder kun med en mobil, men du skal kigge på gulurt...der er vist to arter. Mvh Morten

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#13 Kommentar postet d. 10-07-20 kl. 21:37. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
Tak Troels...Henrik og Morten...

Jamen så skønt at kunne finde noget der ligner i felthåndbogen....mange tak....

Jeg kan se der kan være tale om Småblomstret Gulurt, som du nævner Henrik.....synes umiddelbart fint den ligner...men nu ligger der ingen billeder af Hønse-Gulurt, som den evt. kan forveksles med.....kun en bekskrivelse af størrelsen på kronen..længde incl. kronrør...bægrets længde ved frugtmodning og hvor støvknapperne sidder...øverst i kronrøret hos Småblomstret G. og nederst i kronrøret hos Hønse-Gulurt....

Den vokser ikke ret langt fra, hvor jeg bor, så jeg kunne tage derhen i morgen og tage nogle mål....hvis det vil være en idé....

men jeg fandt lige et billede, hvor man ser ned i flere blomster...om det kan være et hint...

mange venlige hilsener fra

Anita

Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå (Tak Troels...Henrik og Morten...:-)

Jamen så skønt at kunne finde noget der ligner i felthåndboge)
Foto: Anita Thomhave Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 556)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(3357)
#14 Svar postet d. 10-07-20 kl. 21:45. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
for mig fremgår det af billede 9, at "stamens borne on upper ½ of tube" (Stace) - dermed Småblomstret Gulurt

Hønse-Gulurt blev fundet i én AFD-rude i Danmark (2843 Addit)

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt

Svaraktivitet:

(1322)
#15 Svar postet d. 10-07-20 kl. 21:53. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
Dit seneste foto viser, at der ikke er langhårede svælgskæl, hvilket peger på Småblomstret Gulurt.

Troels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#16 Kommentar postet d. 10-07-20 kl. 21:58. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
tak Henrik...jeg var bare selv i tvivl om det med støvknapperne og hvor langt nede i kronrøret de sidder...så dejligt at du kan se det...jeg lægger den på som Småblomstret....kan godt se, der ikke er nogen fund for Hønse-Gulurt i felthåndbogen...og at sandsynligheden herfor er noget mindre....

Dejligt....

Venlige tanker fra

Anita

Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#17 Kommentar postet d. 10-07-20 kl. 22:00. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
og tak Troels....dejligt med hjælp....

venligst Anita

Besvar | Kommentér

Anita Thomhave Simonsen
#18 Kommentar postet d. 11-07-20 kl. 08:04. Emne: Må bare spørge...Hvilken plante ? fra vejkant v. Gudenå
Har fået set at Småblomstret G. og Hønse-G. er nævnt både i DNNF og Nordens flora ( nyeste udgave)...så den var der, men jeg overså den...og nu ser jeg, der er to fine små tegninger, hvor man ser kronrøret og hvor langt nede støvknapperne sidder...så fint og illustrativt....

Anita

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator