Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(1195)
#10 Svar postet d. 02-08-20 kl. 16:59. Emne: Hvilken Sitona?
Hej Karsten.

Jeg har også altid haft svært ved de to - men ambiguus er det i hvert fald ikke, det er en bette ski´ ved siden af.

jeg vedhæfter foto af et dyr jeg bestemte til lepidus for nyligt pga de lange smalle fure i panden. Jeg vil dog rigtigt gerne høre Hans Gøngets eller Mathias Holms mening om dit dyr, inden du flager grønt.

med venlig hilsen

Morten

Hvilken Sitona? (Hej Karsten.
Jeg har også altid haft svært ved de to - men ambiguus er det i hvert fald ikke, det e)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#11 Kommentar postet d. 02-08-20 kl. 17:03. Emne: Hvilken Sitona?
Ja, jeg kan godt se, at den ligger meget tæt i farvemønsteret, også på dækvingerne. Men alle kropsdele ser faktisk smallere ud, som man også får indtryk af på Kerbtier.

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(1195)
#12 Svar postet d. 02-08-20 kl. 17:07. Emne: Hvilken Sitona?
Jeg har også luret på det med kropsformen som et kendetegn, men i tvivl om kønsdimorfien indenfor denne slægt. Jeg har gjort lidt reklame for denne tråd overfor hans Gønget og jeg håber han kigger forbi.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3542)
#13 Svar postet d. 03-08-20 kl. 10:46. Emne: Hvilken Sitona?
Hej

Jeg så godt denne tråd og var enig i S. puncticollis og det er jeg stadig.

Hannerne i denne slægt har smallere krop end hunnerne og skinnebenenes inderside mod spidsen lidt stærkere buet med selve spidsen stærkere og ofte tandformet fremstående. Øjnene er ofte stærkere hvælvet hos han og bagbryst og 1. bugled svagt indtrykt.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#14 Kommentar postet d. 03-08-20 kl. 19:20. Emne: Hvilken Sitona?
Hjerteligt tak til jer alle tre! Min første puncticollis!

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(1195)
#15 Svar postet d. 03-08-20 kl. 19:22. Emne: Hvilken Sitona?
Super, tak for det lærerige indspark, Hans.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Magnus Lauritsen
#16 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 09:43. Emne: Hvilken Sitona?
Tak for det. Så blev jeg også klogere. Det er jo med at suge til sig fra de garvede. Jeg vurderede den i første omgang til obsoletus netop på grund af pandefuren. Men jeg må korrigere lidt i min opfattelse af hvordan pandefuren skal se ud hos de to arter.

Mvh. Magnus.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator