Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Haagen Petersen
#10 Kommentar postet d. 09-08-20 kl. 14:45. Emne: Hvilken Platycheirus? hun
Hej Karsten

Din ihærdighed er prisværdig. Helt alene har du kæmpet for at få dette umulige eksemplar i hus. Jeg kan kun være enig med dig i, at der er de 4 muligheder, hvoraf P. angustatus med den spidse bagkrop kan sorteres fra.

Tilbage er altså de tre arter P. clypeatus, C. eurppaeus og P. occultus. De kan adskilles ved bestøvning på hovedet, men det er ikke let. Den grå stribe bestøvning bag øjnene er hos P. clypeatue ubrudt, medens den hos de to andre er brudt bag biøjnene, hvor området således er skinnende (Se artsbeskrivelserne). Hvis du arbejder lidt med at lysne billederne med baghovedet, kan bestøvningen måske ses tydeligere. Umiddelbart synes jeg, at der er gråt bag biøjnene og da P. clypeatus, men det er absolut ikke nogen bestemmelse.

Denne tråd viser den digitale nøgles overlegenhed, når det gælder bestemmelse af insekter på billeder. Med en af de almindelige nøgler var det aldrig lykkedes at komme så tæt på en bestemmelse af en Platycheirus med helt sort bagkrop.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen

Svaraktivitet:

(2709)
#11 Svar postet d. 09-08-20 kl. 19:47. Emne: Hvilken Platycheirus? hun
Tak for de venlige ord, Bent. Der er blevet længere imellem mulighederne for at træffe nye arter for mig, så det giver jo lidt ekstra motivation, når der MÅSKE er noget foran én, som man ikke har set før...

I det vedhæftede har jeg prøvet at lysne på de få skud, der viser baghovedet, Desuden har jeg lysnet det eneste billede, der viser antydninger af små pletter på bagkroppen. Kan clypeatus også optræde med små pletter?

Hvilken Platycheirus? hun (Tak for de venlige ord, Bent. Der er blevet længere imellem mulighederne for at træffe nye arter for)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen
#12 Kommentar postet d. 12-08-20 kl. 20:22. Emne: Hvilken Platycheirus? hun
Hej Karsten

Den er ikke helt let. At det er en af de fire, du nåede frem til er helt sikkert. Det kan man se ved at markere ved nøglens to første spørgsmål, Pletternes farve og antal af bagkropsled med gule pletter. Prøv det. Her accepterer nøglen kun 3 par gule pletter, hvilket giver P. angustatus med den spidse bagkropsspids, samt 4 par gule pletter, som giver de tre andre arter. 6. led er altså sort og 5. led har gule pletter. Det er lige præcis sådan, det skal være til de tre arter.

I følge litteratur har P. europaeus overvejende mørke baglår. P. clypeatus og P. occultus har gule baglår med ret smalt mørkt sort bånd på midten.

Området bag punktøjnene er hos P. clypeatus gråt bestøet. Hos de tre andre ubestøvet. Jeg vedhæfter en side fra van Veens bog. Den viser de tre hoveder med bestøvning på pande og bag biøjnene.

Jeg tror på P. clypeatus, men så helst at det var en cf clypeatus Du skal bestemme.

Venlig hilsen

Bent

Hvilken Platycheirus? hun (Hej Karsten

Den er ikke helt let. At det er en af de fire, du nåede frem til er helt sikkert. Det)
Bent Haagen Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#13 Kommentar postet d. 12-08-20 kl. 20:49. Emne: Hvilken Platycheirus? hun
Hjerteligt tak igen, Bent. Jeg må tygge videre på sagen. Det bliver nok en af dem, jeg slider med i de frygteligt mange mørke måneder uden feltture...

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator