Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Annemette N. Jensen
#10 Kommentar postet d. 14-08-20 kl. 22:01. Emne: kan jeg få hjælp til denne lav?
hm jeg synes slet ikke C.rangiformis

og Eva ,det er helt sikkert ikke en Rensdyrlav,da din lav her er barkklædt ,det er Rensyrlaverne ikke

den er bøvlet på godt jysk

Besvar | Kommentér

Annemette N. Jensen
#11 Kommentar postet d. 14-08-20 kl. 22:03. Emne: kan jeg få hjælp til denne lav?
hm jeg synes slet ikke C.rangiformis

og Eva ,det er helt sikkert ikke en Rensdyrlav,da din lav her er barkklædt ,det er Rensyrlaverne ikke

den er bøvlet på godt jysk

Besvar | Kommentér

Eva Scheel
#12 Kommentar postet d. 14-08-20 kl. 22:41. Emne: kan jeg få hjælp til denne lav?
nej jeg var klar over at det ikke er rensdyrlav, men helhedsindtrykket lignede - den vokser i en større plamage på jorden

Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#13 Kommentar postet d. 14-08-20 kl. 22:52. Emne: kan jeg få hjælp til denne lav?
Nej, du har nok ret, Annemette. Jeg fandt bare nogle meget skællede C. rangiformis forleden som jeg synes ligner laven hér. Den var dog nemmere at genkende for den voksede sammen med normale C. rangiformis.

Jeg har ikke noget bedre bud på denne lav - lægger hovedet lidt i blød

- Jonas

Besvar | Kommentér

Gustav Hilligsøe Lisby
#14 Svar postet d. 03-09-20 kl. 22:09. Emne: kan jeg få hjælp til denne lav?
Jeg har i dag også været i Klosterheden og fundet en lav der ligner denne nærmest på en prik som har givet mig tilsvarende meget hovedbrud, dog i bunden af en granskov og ikke lysåbent.

Min er K+ hurtigt gul, langsomt mere brunlig-gul, hvilket af de nævnte muligheder taler for C. rangiformis, men Søchting siger i Lav i Klit og Hede at C. scabriuscula sjældent også godt kan være K+gul (C. furcata der er angivet som forvekslingsmulighed for begge arter er til gengæld hermed udelukket). Jeg har desværre ikke noget p-phenylendiamin at teste med.

Jeg synes også de virker stedvist spættede, noget jeg ikke kan finde nogen henvisning til at C. scabriuscula skulle være, men den ligner godt nok heller ikke de C. rangiformis jeg før har set, ikke at jeg har synderlig meget lav-erfaring generelt.

Hvis vi absolut død og pine vil have den afgjort er min far gymnasie-kemilærer og har udvist en smule interesse for lichenologi, så det er muligvis ladsiggørligt at jeg ville kunne teste den med TLC, men jeg har absolut ingen erfaring med at gøre det med laver. Alternativt kan jeg fremsende mit indsamlede eksemplar hvis nogen skulle være interesseret i at kigge nærmere.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator