Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(3351)
#10 Svar postet d. 21-08-20 kl. 11:20. Emne: Tætblomstret Hindebæger?
hej Birgit

vil godt gå med til Tætblomstret Hindebæger - ved gennemgang af F&N´s billedmateriale ses ofte hvide støvknapper også i friske blomster (omend oftest med rester af rød farve)

(har stadig ikke fattet, hvor "gule støvknapper" hos TH (Den Nye Nordiske Flora & Den Virtuella Floran) stammer fra, Sverige?)

i AFD var der belægstvang på begge arter af Hindebæger, hvilket så resulterede i flere fund af hybriden - for 200 år siden blev der kun regnet én art (Statice limonium)

flere adskillelseskarakterer mellem de 2 arter er vanskelige at afgøre på billeder (især uden målestok) (om støttebladene er spidse eller brodspidsede er ikke nemt)

checkede lige kortene på F&N - har brokket mig over et fund (få ex. uden foto!) af Lav Hindebæger i Lindelse Nor på Langeland (arten er aldrig med sikkerhed fundet på Langeland) hhv. et fund (stor bestand, men fjernfoto med tele!) af Tætblomstret Hindebæger på Vigsnæs ved Odense Fjord, hvor der er en massiv bestand af Lav Hindebæger, ups

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#11 Kommentar postet d. 21-08-20 kl. 12:36. Emne: Tætblomstret Hindebæger?
Så siger jeg tak til Troels og Henrik for hjælpen. Også til Henrik for de uddybende bemærkninger om hybriden, som det ikke var lykkedes mig at finde meget om. Og godt at der er nogen der tager sig tid til at gå ind og rydde lidt op engang imellem Jeg kan huske da jeg startede i 2010 at der blev gjort meget mere ud af kvalitetssikringen. Det savner jeg virkelig nu. Det er ikke nemt at bruge andres fund og billeder uden det.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#12 Kommentar postet d. 21-08-20 kl. 12:39. Emne: Tætblomstret Hindebæger?
Forskellig støvknapfarve på de to Hindebæger-arter?

Det burde man lave en større undersøgelse af. Jeg brugte ikke støvknapfarven, da jeg bestemte Limonium til AFD. For jeg kendte ikke til det. Så det var altså ikke fordi jeg ved noget om, om kendetegnet eventuelt skulle være forkert.

Det gamle herbariemateriale fra 1800-tallet rummer flere indsamlinger af Lav Hindebæger fra steder rundt om I De Indre Danske Farvande, hvorfra den art ikke er blevet genfundet (f.x. Langeland og Guldborgsund). Muligvis er Lav Hindebæger siden blevet erstattet af den kraftigere art, Tætblomstret Hindebæger.

Lav Hindebæger findes stadig rundt om i Kattegatsområdet og Isefjordsområdet. Men måske er den art ved at blive krydset væk? For i enkelte områder er der tilsyneladende faste bestande af artshybriden. F.x. ved den østlige Limfjord, på Samsø, på Læsø og mange steder ved den (for tiden) svenske Kattegatskyst.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#13 Kommentar postet d. 21-08-20 kl. 12:59. Emne: Tætblomstret Hindebæger?
herligt med indspark fra eksperten (men hvor er billedet af hybriden?!) - interessant teori med eortkrydsning af Lav Hindebæger

ved godt, at Dansk Feltflora omtaler d. 34, men har aldrig set noget belæg (forefindes muligvis i herbarium AAU?)

mente selv at se Lav Hindebæger i Klisenor N f. Bagenkop engang i firserne, men 0 belæg & 0 genfund ... (åbenbart er hybriden ved Rudkøbing)

enig i, at kvalitetskontrollen på F&N sommetider tager en slapper - dog ikke så slemt som i Odense Kommune, hvor Biodiversitetsplanen fx har et nyt fund af Hestetunge ...

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#14 Kommentar postet d. 21-08-20 kl. 13:13. Emne: Tætblomstret Hindebæger?
bortkrydsning sku´ der stå

Nissen, sætter

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator