Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. juli 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Bittcher
#10 Kommentar postet d. 22-08-20 kl. 21:47. Emne: Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle?
Casper, det er altid en god idé at lægge billeder op af både over- og underside, når du rent faktisk har dem. Det kan give en ekstra tryghed i bestemmelsen, når arterne ligner hinanden meget. For flere af perlemorsommerfuglene er undersiden jo ofte det sikreste.

Den første her i tråden så jeg nok umiddelbart som en hun af Skovperlemorsommerfugl, men uden underside ville jeg aldrig føle mig sikker, når billederne er små og uskarpe

Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen
#11 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 11:20. Emne: Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle?
Mistede nok lidt overblikket i denne tråd - beklager. Første foto ser jeg nu ved forstørrelse på skærm "i den rigtige strørrelse", at det sandsynligvis drejer sig om en af de store perlemorsommerfugle, men det er bestemt i min optik tæt på et umuligt foto til artsbestemmelse. Sverige udmærker sig ved, at mange perlemorsommerfugle flyver over større områder/forskellige biotoper. Når jeg selv er i felten, er jeg ikke tilfreds med have kun have et dårligt oversidefoto. En sådan observation ville jeg aldrig registrere. Et godt eksempel er registreringer af forkerte sommerfuglearter alene ud fra fotos findes på "Artortalen.se" (den største svenske naturdatabase). Ikke mindst mange perlemorsommerfugle, Leptidea sp., randøjer, blåfugle m.v. kan sagtens volde store problemer (være umulige) ud fra fotos alene. Når man fx med de nyeste teknologier ser på DNA, viser det sig nemlig, at dyrene som vi har svært ved med fotos alene at bestemme ligger genetisk meget tæt på hinanden.

Besvar | Kommentér

Casper Carlsen
#12 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 21:19. Emne: Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle?
Hej igen Klaus

Det er skam helt i orden; billedkvaliteten er også ret ringe.

Jeg er ikke helt sikker på, hvilke arter "store perlemorsommerfugle" dækker over, men hvis du har lyst til at prøve at se, om sommerfuglen på det første billede kan identificeres korrekt, så har jeg et ret sløret billede af en underside, som jeg ved er af det samme individ.

Jeg har også to skarpere billeder af underside, som er taget igennem en kikkert, men jeg er dog ikke helt sikker på, at det er samme individ, da disse to billeder er taget 5 minutter før.

Jeg uploader dem, og så må du se, om du kan bruge det til noget. Hvis billedkvaliteten er for ringe, er det jo bare sådan det er

Hermed underside af sommerfuglen, som jeg ved, er det samme individ som den på det første billede i denne tråd.

Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle? (Hej igen Klaus

Det er skam helt i orden; billedkvaliteten er også ret ringe.
Jeg er ikke helt si)
Casper Carlsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Casper Carlsen
#13 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 21:21. Emne: Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle?
Og her kommer så det første af to billeder, hvor jeg er usikker på, om det er samme individ eller art, men det kan du nok bedre vurdere.

Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle? (Og her kommer så det første af to billeder, hvor jeg er usikker på, om det er samme individ eller ar)
Besvar | Kommentér

Casper Carlsen
#14 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 21:25. Emne: Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle?
Og her er så det andet af to billeder, hvor jeg er usikker på, om det er samme individ eller art, som det allerførste billede i tråden. Jeg ved dog, at det er det samme individ som i kommentar #13.

Jeg sætter stor pris på, hvis du vil hjælpe, og som sagt, hvis kvaliteten er for ringe, er det bare ærgerligt - men så er de der næste år, når jeg kommer til Sverige... med et bedre kamera!

Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle? (Og her er så det andet af to billeder, hvor jeg er usikker på, om det er samme individ eller art, so)
Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen

Svaraktivitet:

(9595)
#15 Svar postet d. 27-08-20 kl. 09:57. Emne: Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle?
De tre sidste fotos viser Skovperlemorsommerfugl - undersider er gode at have med!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Casper Carlsen
#16 Kommentar postet d. 05-09-20 kl. 11:08. Emne: Hjælp til et par lignende perlemor, har kun et par ringe billeder. Hvilke sommerfugle?
Tak for hjælpen, Klaus. Nu kan jeg vist heller ikke suge mere information ud af de billeder!

God weekend!

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator