Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
#10 Kommentar postet d. 09-09-20 kl. 13:04. Emne: Hvilken snegl.
Mange tak for kommentaren, Kåre.

Med venlig hilsen

Jørn

Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#11 Svar postet d. 09-09-20 kl. 15:56. Emne: Hvilken snegl.
Den officielle bestemmelsesnøgle til invasive snegle, udgivet af Miljøstyrelsen, er af meget lav kvalitet. Arbejdet med at udgive den nøgle blev udbudt i officielt udbud. Jeg var med til at byde ind på opgaven, delvis imod min egen vilje, men vores firma tabte udbuddet til andre, som var billigere. En af grundene til min delvise modvilje var, at opgaven var urimeligt formuleret, blandt andet insisterede Miljøstyrelsen på, at nøglen ikke måtte omfatte unger.

Når det specielt gælder dræbersneglen, så finder jeg at nøåglen er misvisende. Jeg forsøgte at gå ind i nøglen med et tænkt individ af dræbersnegl, men nøglen ledte mig frem til brunsneglen, Arion subfuscus. Det gjorde den fordi nøglen antager, at dræbersneglen kan trække sig halvkugleformet sammen. Det kan de fleste individer af dræbersneglen ikke, men nogle kan. Den nøglekarakter er altså ubrugelig eller misvisende. Nøglen indeholder ikke nogen rimelig karakteristik af hvordan man kender brunsneglen. Brunsneglen kan faktisk meget let forveksles med unger af dræbersneglen (men ikke med de voksne dræbersnegle); men nøglen giver ingen kendetegn på, hvordan brunsnegl kendes fra unger af dræbersnegl.

Milljøstyrelsen havde i sit udbud forlangt, at nøglen skulle være meget populariseret, og da de samtidig forlangte, at unger ikke måtte omtales, er resultatet blevet en nøgle der er så dårlig eller mangelfuld, at den IKKE bør have nogen stor autoritet i relation til Fugleognatur, hvor man gerne skulle holde en højere standard.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#12 postet d. 09-09-20 kl. 19:12. Emne: Hvilken snegl.
Mange tak for udførlig info, Kåre.

Med venlig hilsen

Jørn

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#13 Kommentar postet d. 09-09-20 kl. 23:28. Emne: Hvilken snegl.
Også herfra en tak for de værdifulde uddybende bemærkninger - vældigt interessant at vide, at de officielle tilgængelige skattefinansierede nøgler IKKE er valide! Men ØV for det!

PS: Jeg ville nu til enhver tid vove at inddatere sneglen i tråden her som "Iberisk Skovsnegl" - uanset det måske ville være ukorrekt! ;-S

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#14 Svar postet d. 10-09-20 kl. 10:35. Emne: Hvilken snegl.
Nej, det skal du bestemt ikke gøre. Jeg vil mene at det er OVERVEJENDE SANDYSNLIGT, at det er rød skovsnegl.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator