Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Thygesen
#10 Kommentar postet d. 22-08-08 kl. 20:38. Emne: Aspe-rørhat eller?
Blade fra træet

Aspe-rørhat eller? (Blade fra træet)
Foto: balde
Besvar | Kommentér

Peter Thygesen
#11 Kommentar postet d. 22-08-08 kl. 20:39. Emne: Aspe-rørhat eller?
stamme

Aspe-rørhat eller? (stamme)
Foto: stamme
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#12 Svar postet d. 22-08-08 kl. 20:52. Emne: Aspe-rørhat eller?
Ja vi er da i den rigtige træfamilie hvad jeg lige kan se ud fra bladene, måske vi skal over i Brun asperørhat

Leccinum duriusculum.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#13 Svar postet d. 23-08-08 kl. 12:34. Emne: Aspe-rørhat eller?
DNA-undersøgelser har vist, at den art, vi kender som Rustrød Ege-Rørhat (Leccinum quercinum), også kan vokse under poppel, herunder bævreasp og birk. Det betyder, at vi har tre arter under bævreasp med overhængende hathud: Orange Aspe-Rørhat med orange hat og først hvid stok, Rustrød Ege-Rørhat med rødbrun hat og Brun Aspe-Rørhat med brun hat. Det må være en af af de to sidstnævnte. Brun Aspe-Rørhat skulle også kunne kendes på, at hathuden godt nok er overhængende, men ikke meget, og randen er hel, ikke med store uregelmæssige hudlapper som hos de to andre. Jeg synes, jeg kan se hudlapper, og rødbrun hatfarve, så det ser ud til, at det er en Rustrød Ege-Rørhat! Formen under poppel er blevet beskrevet som en selvstændig art, L. populinum, men dette synes altså ikke at holde, når man kigger den i generne.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator