Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#10 Svar postet d. 30-08-08 kl. 18:35. Emne: Svamp under Nordmannsgran
Det er ikke helt rigtigt Margaretha, går du ind i teksten så står der "sjældent med små grønne pletter med alderen", hvilket jeg også skrev i indlægget til Jens, omend med andre ord.

Jeg synes dog i alle tilfælde at det er interessant at få den checket, netop når det står frembævet i bogen at Gran-Mælkehat kun findes under gran.

Jeg har også en mere personlig grund hertil. I min pure ungdom samlede den afdøde mykolog Karin Toft og jeg mælkehatte i denne gruppe under ædelgran i Nystrup plantage (Thy), godt nok på kalkrig bund. Jeg tror der blev gemt materiale, men det er ikke siden blevet bekræftet, så det kunne være morsomt om det kunne lykkes 45 år senere!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#11 Kommentar postet d. 30-08-08 kl. 18:44. Emne: Svamp under Nordmannsgran
Ja, det ville da være rigtig dejligt, hvis det var sådan Torbjørn.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 10-09-08 kl. 12:09. Emne: Svamp under Nordmannsgran
Hej Jens

Undskyld det tog noget tid!

Begge dine sendte eksemplarer forestiller typisk Gran-Mælkehat, udseendet passer (bekræftet af Jan Vesterholt) og sporerne er helt ok.

Da jeg snakkede med Jan om Nordmannsgran som mykorrhizavært, så var hans kommentar: Man bliver ved med at lede til man finder den (rød-) gran som er den ansvarlige. Altså ligesom når man finder en Lærke-rørhat og siger med fast røst: "Her må der være lærk" - også selv om man ikke lige kan se en.

Jeg har bevaret dit første eks., og synes at selv om svampen er en banalitet, at du skal indmelde den på grund af værten (- se linket HER). Hvis du trods grundig gennemsøgning stadig ikke finder Picea i nærheden,så vil jeg meget gerne vide det - der foreligger jo altid den mulighed at autoritererne tager fejl!

med venlig hilsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator