Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#10 Svar postet d. 10-09-08 kl. 13:04. Emne: Plukning af sjældne svampe
Hej Michael (og andre).

Jeg vil starte med at bakke Jacob op omkring at svampeinteressen faktisk ikke er så ringe i Danmark. Du nævner selv et tal for hvor mange der er med i svampeforeningen. Men da der er jo åbenbart en del svampe-entusiaster, der ikke er medlem, som du selv antyder, er tallet vel næppe repræsentativt?

Jeg håber som Jacob at du vil overveje at melde dig ind! Kom nu ind i kampen

Der er måske mange i den brede befolkning der er "bange for" svampe. Og jeg kender godt flere at de oplevelser som du beskriver, og har samlet en hel del rigtigt sjove episoder med undrende tilskuere, osv – sikkert som de fleste andre svampefolk (og fuglefolk, botanikere,…. og andre nørder…).

Men jeg er ikke helt enig i den overordnede tolkning af disse oplevelser.

At langt de fleste ikke kan forstå interessen er vel naturligt nok. Jeg interesserer mig heller ikke for biler, fodbold og tarotkort.

Naturligt nok er der ikke en lige så stor tradition for svampesamling i Danmark som i andre - overvejende Østeuropæiske - lande, hvor opbuddet af spiselige svampe rent antalsmæssigt er lang større og forudsigeligt, og hvor (primært historisk) knaphed på føde nødvendiggør svampesamling.

Men mit indtryk er dog at langt de fleste er yderst interesserede i svampe og specielt spisesvampe, når først den indledende skepsis er overvundet. Den indledende skepsis skyldes jo det simple faktum at de få historier om svampe, der finder vej til medierne, handler om forgiftninger. Jeg har aldrig været ude for at folk var mere end naturligt forbeholdne overfor at indtage/modtage spisesvampe, som jeg har samlet.

Med hensyn til børns ”destruktive” adfærd: mine egne skovbørnehave-børn på 3 og 5 elsker at samle og spise svampe, men de elsker så sandelig også at smadre dem, og at trampe på støvbolde etc – nøjagtig ligesom de elsker at fælde brændenælder, hive regnorm over, skille deres dukker ad, etc. Det er en helt naturlig måde som alle børn undersøger verden på – de prøver at forstå hvordan tingene hænger sammen. At de så ikke kan samle/reparere disse ting igen, finder de ud af efter et par gange, og lader derefter som oftest være med det. Hvis man derimod propper dem med forbud og bebrejdelser i forbindelse med noget som de aldrig selv har tænkt som destruktivt, så har man først balladen, tror jeg i hvert fald…

Men hensyn til rødlistediskusionen vil jeg lige påpege hvad Jacob også sagde. Alle organismer bliver rødlistevurderede, og er dermed at finde på rødlisten, og langt de fleste arter havner i kategorien LC (eksempelvis brændenælde, mælkebøtte, og altså nogle svampe, som for nogen måske kan synes sjældne, men som baseret på kvalificerede vurderinger, ikke er opført som sådan). I ”gamle dage” var det kun de ”sjældne” kategorier, der var på listen, og dermed var en rødlistet art sjælden eller truet i et eller andet omfang. I daglig brug anvendes termen ”rødlistet” stadig kun om arter i disse kategorier, men jeg kan godt se at det kan skabe lidt forvirring.

Men mon ikke tiltag som dette forum, og andre former for moderne formidling/networking kan være med til at udbrede kendskabet til og interessen for svampe til en større del af befolkningen. Måske endda til at nogle melder sig ind i vores udmærkede forening og kan være med til at sætte præg på Danmarks fremtidige mykologi?

Mvh

2bias

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator