Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
#10 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 15:17. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Det var da fint Michael, og fordi du har dit nye kamera, har du kunnet lave gode billeder - det skal nok blive godt i fremtiden kan jeg se. Skal vi andre pakke sammen?

Kommentér

Preben Kirstejn
#11 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 15:22. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Hej Michael.

Det er bare flot.

Knæk og bræk.

Kommentér

Michael Filtenborg
#12 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 23:41. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Tak for det Jacob. Har tilladt mig at oprette den og obs''se den, men selvfølgelig tager jeg lige et par eksemplarer med til Mols, for en sikkerheds skyld. De ligger foran brandeovnene lige nu.

Når du skriver fint fund hvad snakker vi så?

Det eneste jeg har kunne finde om den, er at den i 1997 blev rødlistevurderet til sårbar (VU), og så at den hedder Krumskællet trævlhat på dansk.

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#13 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 20:32. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Hej Michael

Den er stadig rødlistet som VU. Her lidt extrakt fra den vist nok pt "hemmelige" officielle rødliste (under godkendelse hos DMU):

Krumskællet trævlhat vokser under løvtræer. I Danmark er den kun kendt fra 10 lokaliteter, de tre med fund efter 1990.

De få fund fra nyere tid kunne tyde på en tilbagegang for krumskællet trævlhat. Der er ikke påvist nogen habitatforringelse.

Jeg har aldrig selv set arten - og så må det jo være et fint fund

Nej pjat, den er enten rigtig sjælden eller tilknyttet en habitat hvor der meget sjældent kommer mykologer, eller en kombination af begge dele. Derfor vil det være rigtig fint med så mange data på økologien som muligt - så kan vi måske blive lidt klogere.

mvh

Jacob

Kommentér

Michael Filtenborg
#14 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 20:44. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Hehe hvis ikke der kommer mykologer i egeskov på morbund, så er der godt nok noget galt!

Ummidelbart står den i ren egeskov. Dette egestykke er omkranset på tre sider af nåleskov og den sidste side ligger ud til noget rydet skov. Bunden er som sagt morbund. Hele egeskoven er gennenskåret på kryds og tværs af dybe render og der er temmeligt lysåbent. Disse svampe står selv i en grøft halvejs oppe og der vokser en del bregner omkring dem, og så noget andet vegetation i form af nogle forskellige græsser. De vokser i den eneste ende hvor der også vokser kantareller, men at der skulle være noget specielt ved denne egeskov kan jeg ikke se. Der vokser hvad der ellers plejer af svampe i egeskov og på morbund. Det eneste usædvanlige i hele stykket var disse 4 frugtlegemer af denne svamp. Jeg kender stedet som min egen bukselomme, så spørg endelig hvis der er mere i vil vide.

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#15 Kommentar postet d. 21-09-08 kl. 22:58. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Det lyder nu noget usædvanligt med de mange grøfter. Eg på mor plejer at være på tørt sand der ikke er udgrøftet. er der tale om ret fugtig bund??

Måske kan jordbunden være lokalt beriget med mineraler pga grøftegravningen, især hvis svampen stod lige ved en grøft. En del af de mere interessante mykorrhizasvampe skal man finde netop hvor jorden er let fosrtyrret eller beriget af naturlige eller mindre naturlige årsager.

mvh

JAcob

Kommentér

Michael Filtenborg
#16 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 01:25. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Kanalerne er næsten tørlagte i år. Da det vand der kan komme igennem dem er blevet blokeret. Området er ikke specielt godt for svampe, men lige her i kanten er grøfterne lavere, men vandet når aldrig disse! Dog virkede bunden ok fugtig, mest en dels grundet den store mængde bundvegetation.

Kanalerne er gamle og det er længe siden der er gjort noget ved dem. Som sagt minder stedet hvor de er fundet ikke helt om resten af skovstykket. Blandt andet slipper svampene her for at blive kvalt af et tykt lag blade som ellers er tilfældet for resten af skovstykket.

Kan godt være det bare er mig der ikke synes kanalgravning ikke er almindeligt, men på Frijsenborg er det, det man gør. Det meste af området er ren moræne og ofte med meget ler, men det skifter uforudsigeligt, og samtidig er der en del småbække i skoven og grundet lerbunden i store del af området, må vand ledes i kanaler, da det ikke trænger ret langt ned i jorden. Sådan ser min hjemegn ud.

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator