Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#10 Svar postet d. 16-09-08 kl. 19:50. Emne: Ametyst fladhat?
Ole jeg tror vi er blevet snydt og har ladet os forlede af de første eks. og lugten - imellemtiden er jeg nemlig blevet overbevist om at det faktisk er Rød ametysthat (Laccaria laccata), på grund dit næstsidste foto Jens, eksemplaret til højre, det er nemlig -trods begyndende udtørring - godt nok til at jeg er overbevist!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3176)
#11 Svar postet d. 16-09-08 kl. 20:03. Emne: Ametyst fladhat?
Men lidt violet er et af eksemplarerne!

Ole

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#12 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 20:08. Emne: Ametyst fladhat?
Fint, tak for det.

Jeg var i skoven i eftermiddags og fandt den violette. Jeg kan godt følge Oles forslag om at det (overfladisk)kunne ligne nogle afdankede violette.

Men der er ret stor forskel. Det behøver jeg ikke at dokumentere nu (de violette i alle mulige aldre ligger i kurven ude i bilen).

Tilbage er spørgsmålet om anis-lugten. Forstår jeg det rigtigt, at du stiller spørgsmålstegn ved det?

Jens

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#13 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 20:10. Emne: Ametyst fladhat?
Jeg går ud fra at du tænker på eksemplaret ved siden af det jeg fremhævede - jeg kan godt se hvad du mener.

Men går vi tilbage til det første billede, ser vi en rød, næsten glat stok, hvilket også passer fint med Rød a.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#14 Svar postet d. 16-09-08 kl. 20:16. Emne: Ametyst fladhat?
Jens, jeg må indrømme at jeg har været så fræk at sætte navn på dit foto, trods din lugtangivelse, selv har jeg aldrig bemærket anis-lugt hos Ametysthatte, men fra en lille smule sødlig, til hvad jeg plejer at kalde "roelugt" hos Stor, og Tvefarvet Ametysthat.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator