Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Dagens naturoplevelse -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Filtenborg
#10 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 11:53. Emne: Kedelig Krummerik
Uha ja vi har haft mange "svampe" blandt vores forfattere, hehe, og også en masse sindsyge mennesker, hvilket de stakkels skoleelever i dag skal betale dyrt for. De tvinges til at analyserer disse personers snørklede virkelighed, igennem deres digte. Det burde være forbudt at analyserer ting som Strunge. Ja undskyld, men det er altså ikke kunst det han har præsteret. Det er bare delerium

Kommentér

Anne Messmann
#11 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 12:19. Emne: Kedelig Krummerik
Michael - et digt som dette kalder jeg nu ikke ''delerium'' (og selv skoleelever må formodes at kunne forstå og værdsætte det):

"Du har gjort karriere i mit hjerte

og sidder som en dronning-bi

og stikker, lægger dine æg.

Åh, det summer i mit hoved

og mit hjerte pumper honning."

Vh Anne

Kommentér

Michael Filtenborg
#12 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 13:02. Emne: Kedelig Krummerik
Nej det tror jeg faktisk ikke de kan, mine nylige erfaringer med den rædsel dette land kalder sit uddanelsessytem, viser at selv sproglige elever ikke værdsætter ret meget poesi, og da slet ikke Strunge. Tvivler på at de vil værdsætte dette, selvom det er et udemærket eksempel på et af hans mindre komplicerede digte, men han har også skrevet meget mere snørklet og det er ofte dem der bliver brugt til undervisning. Stortset uanset hvor man kikker er det Strunge de fleste elver frygter at komme op i, men da jeg ikke kan finde en samlet liste over hans digte, kan jeg ikke rigtig gå i dybden, da jeg ærlig talt ikke kan huske navnene på hans digte. Så siden du kan finde det digt, så ved du måske hvor jeg kan se en liste med navnene på alle hans digte, så jeg kan udbygge mit argument lidt bedre?

Kommentér

Anne Messmann
#13 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 13:31. Emne: Kedelig Krummerik
- Ikke for min skyld, Michael!

Digtet jeg citerede hedder ''Monarki'' og er fra Popsange, 1983. Fra ''Samlede Strunge. Digte 1978-85'', Borgen 1995, side 605. Der er indholdsfortegnelse over digtenes titler i kronologisk orden.

Hilsen Anne

Kommentér

Michael Filtenborg
#14 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 14:14. Emne: Kedelig Krummerik
ja, kender godt bogen, men ejer den ikke, da jeg ikke kan fordrage Strunge. En af de digte jeg ville have brugt heder noget med Dynamo og det er en værre omgang vås. Jeg ved godt at man ikke kan overbevise poesinydere der kan lide dne periode om det, men hvorfor skal alle igennem den slags. Man får aldrig brug for at kunne analysere Strunge.

Kommentér

Michael S. Jensen
#15 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 14:29. Emne: Kedelig Krummerik
Hej Michael

Du kan jo tygge lidt på, hvad han selv skriver om poesien:

Poesien er sprogets sorte får,

den er helt ude af pressefolden

medmindre den kun går på forbenene

og i øvrigt lader sig klippe

og sælger sin uld som modetøj.

Det hænder, at den er en ulv. Snap!

Der er hår på poesien,

den er sort som anarkiet og omvendt.

Den bedste poesi er stedet,

hvorfra ingen vender tilbage

uden at være blevet uigenkaldeligt sig selv.

Neger er i alt

skal blot erkendes.

Poesien, jordens malt,

skal bare hændes.

Jeg slår en sort streg i panden.

Hvor sidder panden på en stor streg?

Det ved kun poesien, og den er altid sorteper.

Mvh Michael

Kommentér

Michael Filtenborg
#16 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 14:43. Emne: Kedelig Krummerik
Michael. Jeg er godt klar over at han hadede pop poesien, at han ikke ville have at poesien skulle sættes i bås, som han selv følte folk gjorde med det han kaldte poesi. Men det han skriver der er stadig ikke noget kunstværk (i mine øjen). Kan ikke rigtigt bruge det til så meget andet end at se det for et udtryk af hans mening. At han ikke kan lide poesi bare fordi det er populært, og at han som mange andre smalle forfattere synes at den ægte poesi altid er det sorte får, for nu at bruge hans egne ord, gør ikke hans egen til kunst eller mindre sindsygt. faktum er at manden skrev mange snørklede digte som er hadet landet rundt af elever (ja faktisk har jeg endda hørt lærere der ikke kan lide ham) og at han sprang ud fra fjerde sal efter at have sagt "Nu kan jeg flyve" til sin kæreste.

Kommentér

Michael S. Jensen
#17 Kommentar postet d. 22-09-08 kl. 15:09. Emne: Kedelig Krummerik
Hej Michael

Jamen vi behøver slet ikke sætte titler som "lærere" og "elever" på. Jeg er sikker på, mange mennesker i det hele taget ikke bryder sig om hans digte.

Der er rigtigt mange mennesker, der har været gennem hans og mange andres digte i folkeskolen og gymnasiet. Det er ikke sikkert, vi er blevet meget klogere af det, men dummere tror jeg heller ikke, vi er blevet.

Ja han begik selvmord i 1986 ved at springe ud fra 4. sal.

"Den bedste poesi er stedet,

hvorfra ingen vender tilbage

uden at være blevet uigenkaldeligt sig selv."

Det sted nåede han aldrig selv!

Mvh Michael

P.S. Jeg driller dig bare lidt Michael!

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator