Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#10 Svar postet d. 09-10-08 kl. 21:48. Emne: Svamp eller lav?
Jeg kan ikke afvise at I har ret, men jeg tænkte på en basidiesvamp, på grund af antydning af stilk, og årerne på undersiden, bortset fra at den ikke er bægerformet.

Jeg tænkte på en basidiesvamp, faktisk på en totalt fejlfarvet Moskantarel. Men som Margaretha nævner, det her må være noget for Thomas og Jens H.

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#11 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 22:12. Emne: Svamp eller lav?
Det er tydeligvis det samme som på dem på Margarethas link. Men om de så har bestemt den rigtigt er et andet spørgsmål. Jeg kan desværre ikke forstå teksten

Ligesom Torbjørn synes jeg også den ligner en form for Moskantarel - bortset fra farven.

- se linket HER

Bmrk. den hårede stok!

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#12 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 22:22. Emne: Svamp eller lav?
Det er meget muligt at det er min manglende erfaring der overser noget. Men jeg synes ikke jeg ser noget der taler direkte imod almindelig grønskive, og ville ikke tøve et sekund med at give den det navn hvis jeg selv var faldet over den. Den er da netop i mine bøger beskrevet som en uregelmæssig, bølget skive (giver indtrykket af årene på undersiden). Den "hårede stilk" ligner for mig at se et bundt hyfer, og det er vel ikke så unaturligt?

Men som nævnt, så bøjer jeg mig hurtigt hvis der findes en helt igennem passende forklaring - i så fald må det forestille noget jeg ikke kender på nuværende tidspunkt!

Kevin.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen

Svaraktivitet:

(62)
#13 Svar postet d. 09-10-08 kl. 22:26. Emne: Svamp eller lav?
Nu har jeg lige rodet billedbøgerne igennem i håb om at finde noget det ligner dit billede Flemming, for jeg kan godt se at de billeder der findes i galleriet ikke ligner dit fund synderligt meget. Det bedste jeg kan komme op med er afbildningen i "Danmarks svampe" af Jan Vesterholt på side 40. Der synes jeg de matcher, men hvis du ikke ligger inde med den bog hjælper det selvfølgelig ikke så meget. Jeg vil vente i spænding på en afgørelse!

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#14 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 22:30. Emne: Svamp eller lav?
Det er sjovt, at Michael Kuo, MushroomExpert.com:

- se linket HER

opererer med helt andre størrelser end sæksvampenøglen af Jan og Jens.

Borftset fra, at der også er et billede, hvor svampene ligner dine, Flemming, nævner han hatstørrelse op til 1 cm, hvor den danske nøgle siger 2-4 (>6)mm.

Jeg synes, at det bedste ville være en mikroskopisk undersøgeælse. Kuo angiver også sporestørrelser, så det skulle være en smal sag at få af/bekræftet grønskiven.

Moskantarellen tror jeg ikke på, må jeg sige.

Kan du ikke finde svampene igen Flemming?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#15 Svar postet d. 09-10-08 kl. 22:49. Emne: Svamp eller lav?
Jeg har lige checket i mycokey: Illustrationen af Chlorociboria aeruginascens ligner faktisk, og Nordic Macromycetes 1 s. 141, står der at den kan være spatelformet, og dermed ikke så langt fra Flemmings svamp.

Jeg har mailet til Thomas Læssøe for en kommentar.

Det er muligt at det faktisk er en Grønakive, men årerne på hymeniet generer mig.

Flemming, så du nogen grønfarvning af veddet?

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#16 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 23:03. Emne: Svamp eller lav?
Ellis og Ellis viser ingen spatelform, og jo flere steder man læser om grønskiver, jo flere oplysninger, der ikke helt er i overensstemmelse med hinanden. Gad vide hvad Thomas siger?

Det er ved at være spændende, det her.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#17 Svar postet d. 10-10-08 kl. 08:00. Emne: Svamp eller lav?
Hej alle

Efter alle solemærker at dømmme har Kevin ret

Her er hvad Thomas Læssøe lige mailede:

"Det er for mig at se ret typiske Chlorociboria aeruginascens, men sjovt billede"

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#18 Kommentar postet d. 10-10-08 kl. 09:09. Emne: Svamp eller lav?
Jeg forstår ikke helt, hvordan Thomas kan sige den typisk! Jeg synes, jeg har set Alm. grønskive mange gange; men altid mere skiveformet.

Men godt at vide, at den altså også kan se sådan ud.

Jeg undersøgte ikke om grenen var grønfarvet, da den var så pænt overgroet med mos, at jeg lod den ligge og pynte i naturen

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#19 Svar postet d. 10-10-08 kl. 09:22. Emne: Svamp eller lav?
Sammenlign med fotoet i mycokey Flemming! - Bortset fra det kan jeg godt forstå dig, og det var jo også derfor at jeg længe sloges for at det var noget andet. Mon du kunne genfinde den, så vi kan få den mikroskoperet?

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator