Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#10 Svar postet d. 17-11-08 kl. 23:11. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Alt levende kan have en æstetisk interesse ligegyldigt hvilken stand de er i! - det er jeg enig med jer begge i, og du og andre er selvfølgelig velkomne til at gøre vores verden større med sådanne fotos.

MEN - Problemet er de efter min mening, som her, er ubrugelige som naturvidenskabeligt dokument; alt hvad der bliver givet navn på disse tråde står jo rådighed for offentligheden som sådanne data; hvis du havde været 100% sikker, så ville den være tastet ind og stå som en del af udbredelsen og sæson for Skællet Stilkporesvamp.

Forestil dig vedkommende der skal afveje hvilke af F&N´s fund der skal med i det kommende atlasprojekt, og hvilke der ikke skal. Det vil være et uoverstigeligt problem, hvis man ud over at skulle bedømme om bestemmelserne er rimelige, også skal bedømme om svampene var levende eller døde.

På min første tur i Svampeforeningen i 1970, fandt jeg et vissent eks. af Gul Fløjlsfod; men lederen fortalte mig straks at det ikke skulle medregnes på grund af dets alder; fundene kom jo med i en fundsliste der siden blev publiceret.

Når det er sagt, så er det bestemt ikke altid let at afgøre om en svamp er "levende eller død", ikke mindst sådanne som poresvampe og støvbolde kan give problemer; men når der er tale om naturvidenskabelig dokumentation, så må vi prøve at lade være med at gøre tingene umulige, istedet for blot (nogen gange meget) meget vanskelige.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#11 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 23:23. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Hej Torbjørn og Margaretha

Jeg kan se jeres pointe

Så må jeg fra nu af spørge hver gang, om svampen er i sæson og kan meldes. Margaretha har lige bestemt en anden af mine svampe til Bævrende åresvamp. Kan den meldes?

- se linket HER

Denne kæmpesvamp får titlen: Strandet mammut"

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#12 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 23:59. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Det er en gammel diskussion, som især har bragt sindene i kog i de tyske lokalsvampeforeninger: må man medtage gamle og afdøde frugtlegemer på artslisten for en ekskursion?

Imod taler, som Torbjørn siger, at sådanne optegnelser kan give et skævt billede af frugtlegemernes fænologi, hvis ikke der gøres opmærksom på, at der er tale om gamle frugtlegemer.

For taler, at man ofte finder f. eks. støvbolde og stjernebolde, når de er døde, endda om foråret, og da de har sporer, kan de bestemmes (bedre end når de er unge og hvide) og dermed bidrage til kendskabet til artens udbredelse i Danmark. Svampeindividerne lever jo hele året rundt på stedet som mycelium.

Min konklusion: selvfølgelig skal en art kunne indberettes fra en lokalitet, lige meget hvilket stadium den er på, blot den kan bestemmes sikkert.

Det kan denne.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#13 Svar postet d. 18-11-08 kl. 08:28. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Jeg kan selvfølgelig godt se Eriks pointer, at der var vanskeligheder var jeg jo også selv var inde på; så jeg kan acceptere sådanne fund, når der udtrykkeligt står at de er gamle!!

Erik, jeg har aldrig hørt om støvbolde og stjernebolde, der i Danmark først kunne artsbestemmes året efter; men fænomenet er kendt fra Grønland; og jeg synes heller ikke det er et problem hos poresvampene. Jeg forbeholder mig ret til fortsat at undlade at indrapportere afdøde svampe; men det er jo min mening.

Da sagen imidlertid er lidt principiel, synes jeg det er vigtigt at F&N gør sig deres holdninger klart i dette og andre tilfælde, derfor vil jeg lægge et link til tråden på "Thomas´ tråd", samt til Svampeforeningen.

Anni, dit fund af Bævrende Åresvamp er helt friskt, så selvfølgelig skal det med i alle tilfælde.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#14 Kommentar postet d. 18-11-08 kl. 09:14. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Ved min start på Svampefund studsede jeg over, at støvbolde blev rapporteret i jan/febr., hvor jeg kun såg "lig" rundt omkring. Spurgte Christian Lange om, hvordan holdningen til indrapportering var, og fik svaret, at så længe der var sporer at finde, kunne svampen/e indrapporteres.

Det må vel betragtes som foreningens holdning til spørgsmålet?

Så kommer uværgelig spørgsmålet: "hvordan ser jeg, om der er sporer i materialet"? Svaret er indlysende: "i mikroskop", og så er problemet afgjort for de allerflestes vedkommende, da de ikke mikroskoperer deres fund. Så er sagen vel så nogenlunde afgjort.

Efter min mening er det bedøvende ligelyldigt, at man finder og indrapporterer en halvt opløst Karl Johan i december, eller et sort lig af Sværtende skørhat i marts. Noget andet er fund af yderst sjældne arter, hvor det kan være interessant blot at konstatere at de er til. Ja, helt nemt er det vel ikke.

Anni, jeg havde skrevet i tråden om din Bævrende åresvamp, at den var ung og fin - det kunne du jo også godt se selv, ikke?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#15 Svar postet d. 18-11-08 kl. 09:57. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Nej, det er ikke nemt Margaretha; men jeg synes heller ikke at det er en ligegyldig diskussion.

Et par kommentarer:

Et lig af en meget sjælden poresvamp skal du selvfølgelig notere eksistensen af; men efter min mening vente med at rapportere til du genfinder den i sæsonen.

Det er mig meget imod at indrapportere ting jeg ved er lig, nogle gange kan du godt genkende en svampe som lig, som f.eks. Sværtende Skørhat, eller en mummificeret poresvamp, men jeg synes ikke det giver mening at indrapportere dem. Derimod så er støvboldes sporevæv godt beskyttet inde i "bolden" og spredes når vanddråber rammer dem, så i det tilfælde vil det også give mening at indrapportere dem for mig, så meget desto mere fordi, de ofte er vanskelige at artsbestemme før de er modne.

Jeg tror ikke på at der på F&N eller "Svampeforeningen" kun er én holdning; så derfor synes jeg de skal trækkes frem i lyset for at blive nærmere vurederede bl.a. i forbindelse med Atlasprojektet.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#16 Kommentar postet d. 18-11-08 kl. 10:11. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#17 Svar postet d. 18-11-08 kl. 19:24. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Hej alle

Jeg stillede et opklarende spørgsmål på Svampefund; der kom meget hurtigt svar, som jeg allerede burde have læst mig til. Der står nemlig følgende i betingelser for indrapportering af svampe der:

Når man indsamler oplysninger om fund, er datakvalitet meget vigtigt! Grundlæggende stoler vi på jeres redelighed og at i er i stand til at bestemme de svampe, i indberetter. For at sikre en høj kvalitet af oplysningerne, foregår der dog altid en validering, en kontrol, af oplysningerne. Sjældne arter, svært bestemmelige arter og arter fundet udenfor deres logiske udbredelse vil derfor blive behandlet med en naturlig tvivl. I vil derfor opleve, at i indrapporterer fund, der bliver mærket med "afventer". Det betyder, at MykoMarathons styregruppe (også kaldet smagsdommerne!) vurderer sikkerheden af din angivelse og eventuelt beder om flere oplysninger før den bliver godkendt. Hvis styregruppen finder, at der er megen tvivl om din angivelse, kan den blive afvist som for usikker. Hvis den findes sikker nok, ændres den til "Accepteret".

Registreringer af døde frugtlegemer, frosne svampe, mycelier og andre "spor efter svampe" vil blive afvist! Meld kun fund af svampe, hvor du vurderer, at de er levende og i stand til at sprede spiredygtige sporer.

Styregruppen består pt af:

Jan Vesterholt, Jens H. Petersen, Thomas Læssøe & Christian Lange.

De fleste almindelige og let genkendelige arter accepteres uden yderligere dokumentation.

Det vil passe mig fint hvis vi følger det koncept på F&N

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#18 Kommentar postet d. 18-11-08 kl. 20:35. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Jeg er helt enig i de retningslinier, og det er også dem jeg har fulgt her på siden og i Svampefund.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#19 Kommentar postet d. 19-11-08 kl. 01:22. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Hej Torbjørn

Tak, fordi du har taget spørgsmålet op principielt. Det var mit ønske. Jeg vil se frem til, hvad der bliver den endelige afgørelse på F&N.

Her er link til debattråden, du har oprettet:

- se linket HER

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator