Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frank Aalestrup
#10 Svar postet d. 17-07-10 kl. 23:31. Emne: hvad er .xmp filer
En hurtig kommentar til Raw og photoshop ;)

Der er mange justerings muligheder i raw editoren, men træerne vokser ikke ind i himlen. Nuvel kan det gøre et godt billede beder, men et håbløst eksponeret billede kan ikke redes i nogen raw editor. Ej heller hvis det kikser med dybteskrapheden åh jo man kan øge skarpheden lidt, men et skod billede er stadig et skod billede bag efter.

Nu lyder det måske som om jeg hader raw formatet, men nej jeg kan ikke undvære det og fotograferer kun i raw, alle mine billeder får en tur og da jeg altid fotografer på "M" så er det tit noget der skal rettes for at blive "beder" ) Men det er over i foto editoren photoshop/Elements ect. man virkelig kan få noget ud rettet, for at få rette op på de små fejl de fleste af os går og laver.

At rette i et billede er en personlig sag og afhænger i høj grad af hvor og hvordan billedet skal bruges.

Jeg tager mange billeder som er helt fine til mit eget brug, men som jeg helst ikke vil vise! Lidt stolthed skal man vel altid ha?

For de af Jer som har muligheden for at fotografer i raw og som har pladsen til det, så er det bare med at komme i gang. Der er intet at tabe overhoved, tværtimod er der meget at vinde.

Husk med RAW kan man med et klik kommen 100% tilbage til udgangspunktet, et JPG billede der er der ingen vej tilbage efter man har trykket på "gem".

Besvar | Kommentér

Michael Hansen
#11 Svar postet d. 18-07-10 kl. 01:27. Emne: hvad er .xmp filer
Fuldstændig enig. Det er sjældent at man får taget så gode billeder at man kan springe hele elementet med redigering i photoshop (eller lign) over. Men at optage i RAW kan netop være med til at rette op på nogle af de svupsere man kan komme til at lave. Plus at med raw kan man for alvor benytte sig af tommelfingerreglen om, at man heller skal undereksponere, frem for overeksponere, da man tit vil kunne tilføre et undereksponeret billede mere lys (eksponerig, fill light etc.) og derved hive detaljer frem. Derimod er det meget svært (nærmest umuligt) at hive detaljer ud af de udbrændte områder på et overeksponeret billede.

Men raw er ikke en garant for altid perfekte billeder. Men det kan være med til at løfte et umiddelbart håbløst billede op til seværdig status. Og naturligvis gøre et godt billede bedre, det rigtig gode billede helt perfekt.

Men dette er tit ikke raw alene, men en kombination af raw billede og fornuftig redigering i photoshop.

Men især dem der gerne vil tage billeder, som skal være så autentinske som muligt, altså ingen photoshop magi, da er raw nærmest et must.

Mvh

Michael Hansen

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator